Přinášíme ti exkluzivní recenzi na elektrický fatbike s designem motorky, Engwe M20. Kolo zaujme nejen svým designem, ale také dvojicí baterií, obrovskými koly a výkonným 750 W motorem.
V recenzi se podíváme na kvalitu zpracování, design, podělíme se o naše dojmy z jízdy a odměříme také dojezd na jedno nabití.
Kde stojí Engwe M20?
Tlusté kolo Engwe M20 najdeš u oficiálního prodejce Engwe s výborným 100 € kuponem. K dispozici jsou dvě verze, s jednou nebo se dvěma 13 Ah bateriemi. Potěší i dostupnost v blízkém evropském skladu, s doručením za 3 - 10 pracovních dnů, samozřejmě bez celních poplatků.
Engwe M20, oficiální obchod
Expresní doručení z evropského skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručen expresně z lokálního skladu v Evropě. Dodání z EU skladů většinou trvá 7-10 dní a doručuje kurýr. Při dodání už neplatíš žádné poplatky navíc, žádné clo ani DPH.
Expresní doručení z evropského skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručen expresně z lokálního skladu v Evropě. Dodání z EU skladů většinou trvá 7-10 dní a doručuje kurýr. Při dodání už neplatíš žádné poplatky navíc, žádné clo ani DPH.
Technické specifikace
Model | Engwe M20 |
---|---|
Materiál | slitina hliníku 6061 |
Rozměry | 167 x 114 x 68 cm |
Hmotnost | 34.8 kg |
Motor | 750 W (špička 1000 W) |
kroutící moment | 55 Nm |
Maximální rychlost | 45 km/h |
velikost kol | 20 x 4 " |
Baterie | 2 x 48 V / 13 Ah |
přístup | 55 km na jednu baterii (75 km v asistovaném režimu) |
Nabíjení | 5 hodin |
maximální stoupání | 10° |
Brzdy | kotoučové mechanické (160 mm kotouče) |
Přehazovač | Shimano (7 převodů) |
Nosnost | 120 kg |
Doporučená výška jezdce | 155 - 210 cm |
Obsah a kvalita balení
Tlusté kolo Engwe M20 k nám dovezla společnost DPD v obrovské krabici o rozměrech 140 x 32 x 85 cm a hmotnosti 40.5 kg. Právě kvůli vysoké hmotnosti jsme si ho museli převzít do depa DPD s odůvodněním, že přepravují jen balíky do hmotnosti 31.5 kg.
Jedná se skutečně o velkou a těžkou krabici, která se jednomu člověku velmi těžko přenáší. Krabice je poměrně hrubá, ale na některých místech byla zdeformovaná. Uvnitř se ovšem nachází fatbike, který je mimořádně dobře chráněn množstvím pěnových výztuh, čili k žádnému poškození kola nedošlo.
Kromě samotného fatbiku se v balení nacházejí i další menší krabice. Ve dvou z nich byly baterie, ve třetí přední světla a v další nářadí potřebné pro montáž spolu s nabíječkou a pedály.
Jednoduchá, ale delší montáž
Fatbike je v krabici uložen s demontovaným předním kolem. Je na něm množství obalového a ochranného materiálu, který je o rám a jednotlivé komponenty uchycen eska pásky. Už jen odstranění všech těchto ochranných prvků zabere poměrně hodně času.
Následuje montáž jednotlivých komponentů. Začali jsme upevněním řídítek do představce. Představec drží čtveřice šroubů, které jsme uvolnili pomocí přibaleného imbusového klíče. Následně jsme do představce vložili řídítka a šrouby znovu upevnili.
Pokračovali jsme s montáží předního kola. V přední vidlici je pevná osa, kterou je třeba před montáží kol vyjmout. Ta slouží pouze ke zpevnění vidlice, aby nedošlo k jejímu ohnutí během přepravy.
Po vložení kola jsme použili druhou osu, která je přibalena v menší krabici. Ta se upevňuje pomocí matice, vidlicovým klíčem, takže žádný slabý rychloupínák.
Dalším krokem je montáž předních světel. Upevňují se na trubky vedoucí z přední vidlice pomocí několika šroubů. Světla jsme následně zapojili do příslušných konektorů. Bohužel kabely od světel spolu s konektory jen tak trčí u řídítek, což mírně kazí celkový dojem.
Potom už stačí jen namontovat pedály, přední blatník, dofoukat pneumatiky, vložit baterie a fatbike je připraven na první jízdu.
Design, kvalita zpracování a konstrukce
Tlusté kolo Engwe M20 je vyroben ze slitiny hliníku, kterou výrobce označuje číslicí 6061. Konstrukce je pevná, mohutná a působí velmi kvalitním dojmem. Toto kolo se vyrábí v Číně, ale navrženo bylo v Californii, o čemž informuje nápis na krabici “Designed in California, made in China”.
Je to kolo nebo motorka? Tuto otázku jsme často poslouchali a při prvním pohledu na Engwe M20 se ji ptá množství lidí. Má design motorky, ale má i pedály. Mají ale smysl? Spíše jen kvůli legislativě, aby se tento stroj mohl řadit mezi kola, nikoli mezi motorky.
Jelikož na Engwe M20 se sedí poměrně nízko, otáčení pedály je dost nepraktické a tvá kolena ti za něj určitě nepoděkují. Navíc sedák není výškově nastavitelný ani příliš pohodlný. O tom si však ještě povíme v některé z dalších kapitol.
Celkově je konstrukce pevná, se zadním odpružením, ale jelikož jde o jakýsi hybrid mezi kolem a motorkou, taková konstrukce má i své nevýhody.
Engwe M20: Výkon a jízdní režimy
Engwe M20 má 750 W motor vzadu, který umí dosáhnout maximálního výkonu až 1000 W. Díky němu dosahuje fatbike maximální rychlosti 45 km/h.
K dispozici máme až 4 režimy s maximálními rychlostmi 25, 30, 35, 45 km/h, plus režim bez elektrického pohonu. Akcelerace je docela dobrá a fatbike si poradí také s kopci.
Elektrický pohon se aktivuje pomocí otočení motorkového ovladače plynu v pravé rukojeti, případně i po otočení pedály. Je tak jen na tobě, jestli budeš plyn ovládat otočným ovladačem nebo to necháš na kolo.
V případě pedálování si však neumíš nijak regulovat výkon. Pokud začneš točit pedály, aktivuje se elektromotor, který tě dostane až na maximální rychlost daného režimu. Vypne se když přestaneš otáčet pedály.
Zvláštní je, že pokud během jízdy přestaneš otáčet pedály, pro opětovnou aktivaci elektrického pohonu musíš pedály provést i 7 – 8 otočení, než se znovu aktivuje pohon. Na rozdíl od startu z nuly je to výrazně více, jelikož při startu stačí pedály otočit přibližně 2krát.
Brzdy a řazení
Tlusté kolo Engwe M20 disponuje dvojicí kotoučových, mechanických brzd s kotoučem o průměru 160 mm. Škoda, že výrobce nesáhl raději po hydraulických brzdách. Ani mechanické brzdy nebrzdí špatně, ale podle nás by si fatbike v takové ceně rozhodně zasloužil alespoň základní hydraulické brzdy.
Co se týká řazení, máme zde jeden převodník vpředu a kazetu se sedmi ozubenými koly vzadu. Řazení od značky Shimano, konkrétně model TX50 patří mezi ty úplně nejzákladnější a nejlevnější s cenovkou v e-shopech kolem 8 EUR. Znovu nerozumíme, proč při ceně kolem 1500 EUR za takový fatbike nepoužije výrobce alespoň o třídu lepší řazení, které stojí jen o pár drobných více.
Navíc, řazení není nastaveno docela dobře, takže potřebuje ještě jemné doladění, aby řetěz správně sedl na ozubená kolečka při všech převodech.
Řídítka a displej fatbiku Engwe M20
Řídítka mají šířku 68 cm a drží se velmi příjemně a celkově jsme s takovou šířkou i gripy velmi spokojeni. Na levé straně se nachází brzdová páka zadní brzdy, displej a tlačítka pro ovládání klaksonu a světel. Na pravé straně je brzdová páka přední brzdy, řazení a otočný grip pro ovládání plynu.
Displej je jednoduchý, ale moderní. Disponuje třemi tlačítky – zapnutí / vypnutí, “+” a “-” pro přepínání mezi jízdními režimy. Dominantou displeje je zobrazení aktuální rychlosti, které je mimochodem velmi přesné. Dále displej zobrazuje aktuální režim (1 – 5), ujetou vzdálenost a kapacitu baterie.
Bohužel kapacita baterie se zobrazuje pouze prostřednictvím symbolu baterky s pěti dílky. Škoda, že displej nezobrazuje i aktuální napětí. Stav baterie si tak umíme zkontrolovat jen pomocí symbolu nebo pomocí LED diod na baterii. Ani jeden z těchto způsobů však není natolik přesný jako zobrazení napětí.
Široká kola, odpružení a pohodlí během jízdy
Jelikož se jedná o fatbike, máme zde 4″ široká kola o průměru 20″. Ty jsou už na první pohled opravdu velké, takže podle očekávání tlumí nerovnosti výborně.
Engwe M20 je v podstatě celoodpružený fatbike, jelikož kromě přední odpružené vidlice zde najdeme i zadní tlumič. I když se jedná jen o pružinové tlumiče, fungují velmi dobře a jízda na fatbiku je z tohoto hlediska velmi pohodlná.
Jelikož jde o jakýsi hybrid mezi kolem a motorkou, výrobce se rozhodl použít sedadlo ve stylu motorky, čímž přicházíme o možnost výškového nastavení.
Náš redaktor má výšku 185 cm, takže posed byl spíše takový motorkový, což znamená, že otáčení pedály je v takové poloze velmi nepohodlné. Jezdili jsme proto většinou jen na elektrický pohon bez požití pedálů.
Musíme však uznat, že sedák není příliš komfortní. Na krátké jízdy je to v pořádku, ale při delších jízdách jsme se necítili pohodlně a po několika kilometrech nás začínal bolet zadek.
Navíc, sedátko je dost úzké, má mírný sklon a rám je poměrně krátký, kvůli čemuž jsme občas klouzali směrem dopředu ke druhé baterce.
S fatbikem od Engwe jsme jezdili iv terénu po polních cestách. Lehčí terén zvládá dobře, pružinová vidlice neklepe, ale celkový dojem kazí zmiňované méně pohodlné sedátko. Nižší osoby by se na něm mohly cítit pohodlněji.
Baterie a dojezd na jedno nabití
Engwe M20 se prodává ve dvou verzích – s jednou nebo dvěma bateriemi. My jsme měli k dispozici fatbike s dvojicí baterií. Každá má 48 V/13 Ah, což nám dohromady dává až 26 Ah. Výrobce udává dojezd na jednu baterii v asistovaném režimu 75 km nebo výhradně s elektrickým pohonem 55 km. Celkově bychom tak měli ujet přibližně 110 km v čistě elektrickém režimu.
Jako vždy, i tentokrát jsme si dojezd prověřili. Údajům od výrobce se příliš věřit nedá, jelikož nevíme v jakém režimu a při jakých podmínkách tento dojezd testovali.
Jelikož jsme měli vysoká očekávání, vydali jsme se na trasu z Košic k maďarským hranicím a zpět. Dojezd jsme měřili pomocí aplikace Runkeeper ve smartphonu a na závěr jsme jej porovnali is údajem na displeji. Jezdec vážil 80 kg a většinou jsme šli po asfaltových cestách.
Celkově jsme prošli 67,89 km do úplného vybití obou baterií s tím, že ještě před jízdou jsme byli fatbike fotit, během čehož jsme ušli přibližně 5 km. Dohromady jsme tak najeli až 73 km na jedno nabití. Displej na kole zobrazoval hodnotu 77.1 km.
Nabíjení jedné baterie trvá přibližně 7 hodin. Škoda, že výrobce dodává ke dvěma bateriím jen jednu nabíječku. Celkově tak potřebujeme příliš mnoho času na postupné nabíjení baterií. Doporučujeme tak zakoupit si druhou nabíječku a nabíjet současně.
Engwe M20: Závěrečné zhodnocení
Engwe M20 je netradiční elektrický fatbike s designem připomínajícím spíše motorku než kolo. Svým designem rozhodně poutá pozornost kolemjdoucích na ulici. Zajímavé jsou však také jeho parametry, 750 W motor, přední i zadní odpružení a možnost zakoupit si jej rovnou se dvěma bateriemi.
Každá z baterií má 13 Ah, takže v našem případě jsme měli k dispozici 26 Ah. Celkový dojezd na jedno nabití v čistě elektrickém režimu bez pomoci pedály je kolem 73 km, což není špatné.
S netradičním designem se bohužel pojí i jistá negativa. Snad největším z nich je nemožnost výškového nastavení sedačky a její celkové nepohodlí při delší jízdě.