Kamery do auta značky 70mai jsou velmi populární zejména díky dobré kvalitě videa. Osobně používáme ještě jeden z prvních modelů, se kterým jsme velmi spokojeni. Tentokrát se však budeme věnovat novince s podporou 4K, 70mA A810.
Kameru máme k dispozici v setu spolu se zadní kamerou a tvz. HW kitem, který potřebujeme pro monitorování během parkování. V recenzi se podíváme na způsob zapojení, kvalitu obrazu obou kamer a seznámíme se s jednotlivými funkcemi.
Kde koupit 70mai A810?
Kameru do auta 70mai A810 si můžeš zakoupit prostřednictvím oficiálního obchodu výrobce 70mai na známém internetovém tržišti Aliexpress.
Nejlepší kupony pro kameru 70mai A810
Doručení z Číny je zcela zdarma a potrvá přibližně 2 – 3 týdny. Výhodou je dostupnost ověřené bezcelní dopravy Aliexpress Selection Standard.
Technické specifikace
Model | 70mai 4K 810 HDR Dash Cam Set (A810-2) |
---|---|
Rozměry | 36.3 x 59.8 x 88 mm |
Displej | 3 "IPS." |
rozlišení displeje | 640 x 360 px |
rozlišení videa | 3840 x 2160 px |
senzor | Sony Starvis 2 IMX678 |
klon | f/1.8 |
úhel záběru | 150° |
Baterie | 500 mAh |
Duální nahrávání | přední 4K HDR kamera + zadní 1080p HDR kamera |
4G | volitelné |
Zabudované GPS | ano |
Obsah a kvalita balení
Kameru do auta 70mai A810 nám doručil kurýr společnosti DHL v krabičce o rozměrech 23.5 x 20.5 x 8 cm a hmotností 0.9 kg. Oceňujeme dvojité balení pomocí další krabice spolu se silonovou obálkou a vzduchovou výztuhou.
K dispozici máme set také s malou zadní kamerou a HW kitem s označením UP03. Ten je umístěn v samostatné malé krabičce. V hlavní krabici je kromě kamer také dvojice kabelů, držák přední kamery, dvojice elektrostatických fólií na okno, nabíjecí adaptér s dvojicí USB portů a plastová pomůcka pro schování kabelů do těsnění v autě.
Balení je tak mimořádně kvalitní a obsahuje vše potřebné pro montáž kamer.
Design a kvalita zpracování
Hlavní, přední kamera má rozměry 36.3 x 59.8 x 88 mm a velmi elegantní design. Kameře dominuje velký 3″ IPS displej, který není dotykový, ale pro ovládání slouží čtveřice tlačítek pod displejem.
Na jedné straně kamery najdeme tlačítko pro její zapnutí/vypnutí a rozsvícení displeje, zatímco na druhé straně jsou porty pro připojení napájení a zadní kamery. Také zde najdeme slot pro paměťovou kartu MicroSD.
Zadní kamera neobsahuje žádné ovládací prvky a je mnohem menší než přední. Kabel je v ní zapojen napevno, bez možnosti jeho odpojení. Malý modul s objektivem lze u obou kamer pootočit ve vertikálním směru.
Zapojení a montáž do auta
Zapojení kamer je velmi jednoduché a celý proces zvládneš za pár minut. Prvním krokem je nalepení elektrostatické fólie na okno auta. My jsme kameru umístili hned pod středové zrcadlo na čelním skle, takže folii jsme nalepili právě sem. Bohužel nepodařilo se nám ji nalepit bez vzduchových bublin, což však představuje jen estetický problém.
Následně jsme kameru přilepili na elektrostatickou fólii. Při tomto kroku doporučujeme kameru nejprve zapnout, aby si na jejím displeji viděl podle obrazu, zda ji lepíš rovně. Jelikož objektiv se otáčí jen v jednom směru, vertikálním, po přilepení kamery si ji umíš přizpůsobit už jen částečně právě pootočením objektivu.
Kabel se připojuje do kamery z boku a je dostatečně dlouhý na to, aby sis ho mohl schovat mezi čelní sklo a vnitřní čalounění a následně do těsnění dveří, pod sedadlo nebo přední přihrádku až ke zásuvně na 12 V. Adaptér má 2 porty, takže kromě kamery jej umíme využít ik nabíjení telefonu.
Zadní kamera má také svoji vlastní elektrostatickou nálepku, která je samozřejmě menší. Tu jsme nalepili na zadní sklo kufru, kde jsme následně stejným způsobem přilepili také kameru. Kabel k zadní kameře je delší, ale nezapojuje se do adaptéru, ale do samotné přední kamery.
HW kit bez podpory 4G
O HW kitu jsme psali už i v naší recenzi na stylovou kameru od 70may s označením Omni, proto si jej popíšeme už jen ve zkratce. HW kit slouží pro odemknutí funkce monitorování vozidla během parkování, pomocí kterého zpřístupníme kameře permanentní přívod elektrického proudu bez ohledu na to, zda je auto nastartováno či nikoli.
HW kit disponuje USB-C kabelem na jednom konci a trojicí kabelů na druhém konci. Označeny jsou jako VCC+, ACC a GND. Červený kabel VCC+ vyžaduje zapojení ke zdroji 12V napětí, které je dostupné i když není zapnuto zapalování. Žlutý ACC kabel se zase připojuje ke zdroji, který aktivuje 12 V napětí po otočení klíčem. Černý GND slouží k uzemnění a připojuje se k jakékoli kovové části auta.
Video zapojení najdeš níže:
Nejnovější model HW kitu od značky 70mai s označením UP03 však disponuje také podporou 4G sítí. Jednoduše tak do něj vložíš SIM kartu, což ti umožní připojení ke kameře odkudkoli.
Propojení se smartphonem
Kameru 70mai A810 si můžeme jednoduše propojit i se chytrým telefonem pomocí stejnojmenné aplikace 70mai. Smartphone nám kameru okamžitě po spuštění aplikace automaticky našel v okolí, takže jsme ji nemuseli vyhledávat v seznamu zařízení.
Samotné párování je pak velmi jednoduché a rychlé. Sestává ze zapnutí WiFi hot-spotu kamery, na který se následně připojí chytrý telefon. Párování je tak velice jednoduché a hlavně rychlé.
Video a jeho kvalita
Kamery od značky 70mai jsou dobře známé svou kvalitou videa, díky čemuž jsou poměrně populární. Novinka disponuje až 4K rozlišením 3840 x 2160 px díky senzoru Sony Starvis 2 IMX678 o velikosti 1/1.8“. Bohužel 4K video má snímkovou frekvenci pouhých 25 fps, zatímco při 60 fps máme k dispozici pouze Full HD rozlišení.
Výrobce deklaruje křišťálově čistý obraz s nízkou úrovní šumu a propracovaným HDR algoritmem, který si výrobce vyvíjí sám. V prezentačních materiálech najdeš také několik technologií s názvy jako MaiColor Vivid+ Solution či 70mai Night Owl Vision. Tyto se starají o vykreslení barev a natáčení při slabém světle.
Reálně je kvalita videa opravdu velmi dobrá. Obraz je čistý, poznávací značky aut jsou jasně čitelné a v podstatě zde nemáme žádné výhrady. Skvělý je i dynamický rozsah, co vidět při silném slunci nebo při výjezdu z podzemní garáže.
Po setmění je na videu již viditelný šum, ale kvalita je stále dobrá. Jediným problémem jsou snad záře ze světel aut, která by mohla kamera lépe tlumit.
Zadní kamera a nahrávání
Zadní kamera však v tomto případě jde jaksi do pozadí a je spíše jen doplňková. I na stránce výrobce je uvedena pouze mezi příslušenstvím s velmi stručným popisem parametrů: 1080p HDR, 130° FOV a clona f/2.0.
Kvalita obrazu zadní kamery je značně slabší. Ve videích je často patrný šum, ostrost není dokonalá a například poznávací značky aut jsou čitelné většinou jen pokud naše auto není v pohybu.
Video se v případě tohoto setu nahrává na paměťovou kartu MicroSD, která není součástí balení. Po prvním vložení karty se vyžaduje její formátování.
Videa z přední a zadní kamery mají své vlastní složky. Přestože kamery nahrávají během jízdy neustále, video není souvislé, ale je rozděleno na více videí, z nichž každé má délku jedné minuty.
Samostatné složky mají také videa z událostí, parkování, timelapse a fotografie. Následně jsou v každém z nich dvě složky, pro přední a zadní kameru zvlášť.
Ovládání a hlavní menu
Kamera do auta 70mai A810 se zapne vždy hned po otočení klíčem auta v zapalování. Na chvilku se zobrazí logo značky 70mai a následně na displeji vidíme živý přenos obrazu z hlavní, přední kamery. Prvním tlačítkem z levé strany si můžeme obraz jednoduše přepnout na zadní kameru.
Druhé tlačítko slouží pro nahrávání nouzového videa, třetí pro přechod do alba videí a fotografií a poslední, čtvrté, slouží pro přechod do nastavení.
Nastavení
V sekci nastavení najdeme následující nabídku: nastavení videa, nastavení systému, formát, bezpečné parkování, chytré cestování, zvuková nastavení, stáhnout aplikaci, aktualizace systému, obnova továrního nastavení, aktivace záruky ao aplikaci.
Nastavení videa umožňují změnu délky videa (1, 2 nebo 3 minuty), rozlišení videa, HDR, nastavení obnovovací frekvence (PAL 50 Hz, NTSC 60 Hz nebo JPN 55 Hz), zobrazení rychlosti a GPS údajů ve videu či loga 70mai.
V nastavení systému si můžeme přizpůsobit WiFi hotspot kamery, čas zapnutí spořiče obrazovky, automatické vypnutí po zastavení auta, systémový čas, jazyk, formát dat nebo stav GPS.
Položka bezpečného parkování zahrnuje možnosti funkce monitorování prostoru při zaparkovaném autě. Zde si umíme nastavit detekci kolize nebo pohybu či zapnout časosběrný záznam.
Chytré cestování se týká systému ADAS a nouzových videí, kde si můžeme zapnout nebo vypnout nahrávání videa při nouzové situaci spolu s citlivostí (vysoká, střední nebo nízká). U systému ADAS máme na výběr z jednotlivých funkcí, kde patří pohyb vozidla před nami, opuštění jízdního pruhu, kolize s vozidlem před nami nebo kolize s člověkem a vozidlem.
Nahrávání zvuku je z výroby vypnuto, a právě tato možnost je jednou z nastavení zvuku. Kromě ní zde najdeme také zapnutí/vypnutí tónu výzvy, zvuk tlačítek a hlasitost reproduktoru.
Aplikace a její možnosti
Aplikace 70mai funguje pomocí WiFi spojení s hotspotem kamery. Její úvodní obrazovka disponuje live zobrazením videa a několika možnostmi. Celé prostředí je velmi jednoduché a přehledné.
Tlačítka pod náhledem kamery slouží pro vypnutí nahrávání, pořízení fotografie a přepnutí na zadní kameru. Níže je dostupné album a nastavení.
Jednotlivá videa se v albu zobrazují v jednotlivých kategoriích, případně v časové ose. Ta sdružuje všechna klasická videa do časové osy, ve které se umíme jednoduše přesouvat dozadu nebo dopředu, případně si videa i stáhnout do chytrého telefonu.
Nastavení obsahují téměř všechna nastavení, která najdeme iv kameře, ao kterých jsme již psali výše.
Monitorování zaparkovaného auta a ADAS
Jak jsme již zmínili i dříve, po připojení kamery prostřednictvím HW kitu se nám odemkne funkce monitorování během parkování. Tato funkce se aktivuje minutu po vypnutí a spustí nahrávání pokud kamera detekuje pohyb ve svém zorném poli.
Zapojením HW kitu se odemkne i funkce ADAS, která je jakýmsi asistenčním systémem. Informuje o opuštění jízdního pruhu, vozidle před nami zda chodcích na cestě. Jelikož zde máme podporu češtiny, hlasové informace z této asistenční služby jsou v češtině.
Upřímně, podle nás je tato funkce víceméně zbytečná. Při téměř každém opuštění jízdního pruhu jsme poslouchali hlášku „Opuštění jízdního pruhu“, a to i při předjíždění nebo odbočování. Také při téměř každém přiblížení se k autu před nami nás kamera o této skutečnosti upozorní, i když nejde o žádnou nouzovou situaci.
70mai A810: Závěrečné zhodnocení
Kamera do auta 70mai A810 nabízí krásný obraz s příjemnými barvami, dobrým dnamickým rozsahem a dokonce až ve 4K rozlišení. Příjemným bonusem je i zadní kamera, která sice nemá stejné parametry, ale výborně poslouží zejména při zaznamenání kolize nebo podezřelé činnosti kolem auta.
Hlavní kamera nabízí řadu nastavení, která můžeme měnit přímo přes kameru nebo pohodlně v aplikaci 70mai přes smartphone. Nechybí ani monitorování prostoru během parkování, detekce kolize, systém ADAS či nahrávání nepřetržitého časosběrného videa.
Jedním z mála negativ je snad jen snímková frekvence, která je při 4K rozlišení pouhých 25 fps. Více, konkrétně 60 fps je k dispozici pouze u Full HD rozlišení, které mimochodem také není vůbec špatné a v mnoha případech zcela dostačuje.
Při jízdě autem je lepší mít více fps než větší rozlišení. Tj fhd je ideal … Při 4k a oproti jedoucí auta je obtížné rozpoznat SPZ