V redakci jsme měli možnost otestovat méně tradiční elektrické kolo od nové čínské značky, TESWAY X5. Designově se podobá spíše na jakýsi moped a disponuje dokonce i sedadlem pro spolujezdce s opěrkou.
V recenzi se podíváme na kvalitu zpracování této novinky, ve zkratce se podíváme na značku TESWAY a seznámíme se se všemi komponenty kola. Nevynecháme ani naše zkušenosti z jízdy.
Kde koupit TESWAY X5?
Tesway X5 můžeš koupit přímo z oficiálního evropského obchodu Tesway, se kterým také spolupracujeme a máme tam přímý kontakt. Pokud máš o kolo zájem za výrazně nižší cenu, máme pro tebe zajímavou nabídku!
Tesway X5
Expresní doručení z evropského skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručen expresně z lokálního skladu v Evropě. Dodání z EU skladů většinou trvá od 2-10 dnů a doručuje kurýr. Při dodání už neplatíš žádné poplatky navíc, žádné clo ani DPH.
Technické specifikace
Model | TESWAY X5 |
---|---|
Rozměry | 186 x 117 x 64 cm |
rám | slitina hliníku |
Motor | 750W |
Baterie | 48V / 25Ah |
Točivý okamžik | 75 Nm |
Brzdy | kotoučové mechanické (16mm kotouč) |
pneumatiky | 20 "x 4" |
Přehazovačka | Shimano 7-rychlostní |
Maximální rychlost | 45 km/h |
přístup | 100km (elektrický režim) / 130 km (asistovaný režim) |
Displej | ano LCD |
Nabíjení | 8h |
Nabíječka | 54.6V / 3A |
O značce TESWAY
Jelikož se jedná o první produkt od značky TESWAY, který testujeme, pojďme si ve zkratce představit tuto značku. Jedná se o poměrně mladou společnost, založenou v roce 2016. Patří pod značku TESGO, kterou však v našich končinách také neznáme.
Zatímco pod značkou TESGO se prodávají spíše prémiovější kola, TESWAY se zaměřuje na výrobu a prodej cenově dostupných elektrických kol při zachování dobré kvality.
kvalitní balení
Elektrické kolo TESWAY X5 nám doručilo kurýr ve velké krabici s poměrně netradičními rozměry 150 x 90 x 60 cm. Celková hmotnost balení je až 42 kg, takže její přenášení lze zabrat. Navíc chybí jakékoli popruhy nebo otvory pro uchopení krabice.
Podíváme-li se však na nitro, balení je mimořádně kvalitní. Kolo je v krabici ve sklopeném stavu včetně namontovaného předního kola, přičemž všechny podstatné díly jsou chráněny pěnovými výztuhami a zajištěny stahovacími pásky. O ochranu před poškozením během přepravy se starají i další výztužné bloky z pěny, které zajišťují, aby v krabici nic nelétalo.
Kromě kola zde máme také příslušenství, které je pěkně uloženo v jedné samostatné krabici. Výrobce nepřibaluje žádné dárky k jízdnímu kolu navíc, ale kvalita balení je velmi dobrá.
Jednoduchá montáž
Montáž elektrického kola TESWAY X5 ti nezabere mnoho času, jelikož kolo má namontované přední kolo, blatníky i světla. Poměrně mnoho času však zabere kompletní rozbalení a odstranění veškerého ochranného a obalového materiálu.
Následně stačí kolo vyklopit a můžeme začít s montáží zbývajících částí. Začali jsme s uchycením řídítek do představce, k čemuž potřebujeme čtyři šrouby. Následně jsme vložili sedadlo na své místo a utáhli rychloupínák. Pokračovali jsme s pedály, u kterých oceňujeme, že výrobce označil směr závitů.
V tomto stavu je již kolo připraveno k jízdě, i když chybí ještě doplňkové díly, o kterých si povíme v další kapitole.
Zajímavý bonus v podobě sedáku a šlapáků
TESWAY X5 je velmi zajímavým kolem zejména vzhledem k jeho méně tradičnímu designu. Ten tvoří dodatečné zadní sedátko s opěrkou pro druhého jezdce, spolu se šlapáky na nohy.
Nejprve je třeba uchytit zadní opěrku a poté sedátko, které jednoduše jen zapadne do předpřipravených dírek. Celou montáž jsme dokončili upevněním šlapáků, které sestávají z výztužné kovové části a plastového krytu. Každý z nich drží dvojice šroubů.
Doplňkové sedátko je poměrně dlouhé a pojme jednoho dospělého člověka nebo dvě děti. Na dlouhou jízdu pravděpodobně příliš pohodlné nebude, ale na krátké svezení se je zajímavým zpestřením.
K kole lze dokoupit i přední či zadní nosič nebo košík, místo sedáku. Co je však ještě zajímavější a poněkud i bizarní, je zadní přívěsný vozík. Ten jsme našli na prezentačních fotografiích, ale mezi příslušenstvím na e-shopu se nenachází.
Kvalita zpracování
TESWAY X5 má rám vyroben ze slitiny hliníku a již na první pohled působí mohutně. Designově vypadá spíše jako moped, než kolo, takže pravděpodobně osloví spíše ty, kteří se chtějí jen pohodlně vozit bez kroucení pedály.
My jsme měli tento e-bike k dispozici v červené barvě, která je skutečně výrazná a sytá, ale dostupný je iv černé. Kvalita zpracování je dobrá, ale na lakování se najdou menší nedostatky. Také svary rámu nejsou zahlazené, ale u takových kol je to běžné. Líbí se nám, že kabely jsou vedeny v rámu a celkově nám výrazně připomíná kola od Engwe, vzhledem k tomu, že i některé komponenty mají společné.
Řídítka s displejem
Řídítka kola TESWAY X5 mají šířku 65 cm a jsou zahnutá směrem k jezdci, což chválíme. Od země jsou ve výšce přibližně 118 cm, bez možnosti výškového přizpůsobení. Osobně to hodnotíme pozitivně, protože mnoho spojů a kloubů způsobuje nestabilitu a vrzání.
Musíme pochlubit také gripy s tzv. gripy. lock-out objímkami na obou stranách, takže je lze jednoduše demontovat a vyměnit. Na levé straně najdeme ovladač s tlačítky pro zapnutí/vypnutí, ovládání světel a režimů, a také brzdovou páku přední brzdy.
Na pravé straně je zase brzdová páka zadní brzdy a řazení Shimano. Zde bohužel musíme opět zkritizovat, že výrobce sáhl po nejlevnějším řazení. Snad se brzy z čínských skladů tato levná a nekvalitní řazení od Shimano ztratí a výrobci je přestanou konečně používat.
Ve středu je přehledný barevný displej, který dobře známe z kol od Engwe. Zobrazuje aktuální rychlost spolu s dalšími údaji o jízdě, jako je nájezd či průměrná rychlost. Škoda, že stav baterie reprezentuje jen grafický symbol a nemáme k dispozici údaj o aktuálním napětí nebo alespoň procentuální vyjádření.
Ovladač plynu
Ve standardní sestavě na kole není namontován ovladač plynu, a tak kolo funguje jen za pomoci lidské síly, ale jelikož má vyšší výkon než 250W, povinnému pojištění se nevyhneš.
Výrobce však přibaluje ovladač plynu, tzn. half-twist throttle, který si můžeš namontovat namísto gripu. Původní grip stačí jednoduše odmontovat, nasunout ovladač plynu i se záslepkou a připojit jej do příslušného portu. Jedná se o jediný volný port na kabelu, který je připraven pro tento účel.
Ovládání pomocí plynu není třeba nijak zvlášť aktivovat. Funguje okamžitě po montáži. Ovladač plynu má integrovaný i klakson, který bez něj na kole chybí.
I když jsme chválili grip s objímkami, při použití otočného plynu tak trochu objímka vadí a pohodlnější by to bylo bez ní.
Výkon a jízdní režimy
TESWAY X5 dostal do své výbavy 750W motor, který je umístěn v zadním kole. Ten mu pomáhá dosáhnout maximální rychlosti 45 km/h. Od výroby je však přednastaven limit 25 km/h, který se ale dá jednoduše navýšit přes skryté menu. P-settings.
Zde se dostaneme současným podržením tlačítek + a -. Nastavení maximální rychlosti ukrývá volba pod označením P6.
K dispozici máme 6 režimů. První slouží ke klasickému jízdě na kole bez elektrického pohonu, zatímco další režimy od 1 po 5 jsou tzv. . asistované, tedy s pomocí elektromotoru.
Každý z režimů má definovanou maximální rychlost, do které jezdci pomáhá. Fungují stejně jako běžná čínská kola, čili je jedno nakolik otáčíš pedály a zda jimi vůbec zabíráš, kolo se vždy rozjede až po maximální rychlost daného režimu.
Po odblokování rychlosti se dostaneme na 45 km/h, k čemuž však potřebujeme přibližně 200 m, než se kolo na takovou rychlost rozjede. Akcelerace není nijak silná, protože kolo je těžké, ale na druhé straně není ani výrazně líné. Po rychlost 35 km/h akceleruje ještě docela dobře, ale nad tuto rychlost to už trvá déle.
Pohodlí během jízdy a odpružení
Nové elektrické kolo od značky TESWAY má přední i zadní odpružení. Vpředu je obyčejná pružinová vidlice s možností uzavření, která nijak nevyniká, ale na takové kolo postačuje.
Vzadu si zase hned všimneš velkých pružin, které se starají o odpružení zadní části. Ty jsou poměrně tuhé, což cítit zejména při průjezdu nerovnostmi ve vyšší rychlosti, kdy záď poskakuje.
Celkově je však jízda na tomto kole na asfaltu či běžných stezkách dostatečně pohodlná. Široké sedátko je určeno pro pohodovou jízdu, ale pro nás nebyl posed zcela ideální. Redaktor, který kolo testoval má 185 cm a při takové výšce by se hodilo mít trochu větší rozestup mezi sedadlem a řídítky.
K lepšímu pohodlí přispívají také široké pneumatiky Chao-yang o rozměru 20 x 4“. Tlakují se pouze na 20 PSI.
Brzdy a osvětlení
Takto těžké kolo si zaslouží kvalitní brzdy. Výrobce sáhl po mechanických kotoučových brzdách se 180 mm kotouči. Osobně bychom uvítali spíše hydraulické brzdy, ale ani tyto nejsou zcela špatné. Během testování nám začala přední brzda výrazně pískat, což nás rozhodně netěší.
Co se týká osvětlení, vpředu máme obyčejné světlo a vzadu širší červené osvětlení, které je velmi dobře viditelné. O předním světle totéž však říci nemůžeme. Tady by se rozhodně sešlo silnější světlo s lepším rozptylem.
Baterie a dojezd
TESWAY X5 disponuje 48V 25Ah baterií, což vůbec není málo. Výrobce deklaruje dojezd až 130 km v asistovaném režimu nebo 100 km v čistě elektrickém módu, pravděpodobně však při maximální rychlosti 25 km/h, bez odblokování na 45 km/h.
Baterie je velká a je umístěna pod sedadlem za vertikální rámovou tyčí, takže pro její odnětí musíme nejprve vyjmout sedadlo, což není příliš praktické. Jistěna je klíčovým zámkem.
Vysoká kapacita naznačuje dobrý dojezd. I s tímto kolem jsme jezdili v Košicích a blízkém okolí s odblokovanou rychlostí na 45 km/h, kterou jsme využívali všude tak, kde nám to situace umožnila. Jelikož v centru města jsme jezdili minimálně, maximálkou jsme jeli často, takže kolo jsme vůbec nešetřili.
Kvůli nižším venkovním teplotám a méně příznivému říjnovému počasí jsme test dojezdu rozdělilo na dvě jízdy.
Během první jízdy jsme urazili 18.44 km, zatímco displej kola zobrazoval 19.8 km az baterie zmizel první dílek. Během druhé jízdy jsme baterii vybili až do posledního dílku a ujeli jsme 32.04 km. Společně jsme tak na jedno nabití v nejvyšším režimu v čistě elektrickém režimu ujeli 50,48 km (kolo zobrazovalo celkem 53.7 km).
Není to vůbec málo, vzhledem k tomu, že jsme šli absolutně bez pomoci pedálů a celou cestu jsme se jen pohodlně vozili. Navíc jsme měli aktivní maximální rychlost 45 km/h, kterou jsme využívali velmi často.
TESWAY X5: Závěrečné zhodnocení
Elektrické kolo TESWAY X5 je méně tradičním modelem, který již na první pohled připomíná spíše moped, než kolo. Jeho konstrukce rámu sedne výborně i ženám či starším lidem, ale poslouží i mladší generaci.
Díky 750 W motoru a velké 25 Ah baterii může dosáhnout maximální rychlosti až 45 km/hs výborným dojezdem nad 50 km v čistě elektrickém režimu.
Široká kola spolu s odpružením se starají o pohodlnou a bezproblémovou jízdu. Zajímavým doplňkem je také sedátko pro spolujezdce s opěrkou zad.
Co se nám na kole nelíbilo, je levné Shimano řazení a nepraktické skládání, které ztěžuje i vysoká hmotnost kola. Navzdory skládací konstrukci kolo svoji polohu v tomto stavu vůbec nedrží.
Tesway X5
Expresní doručení z evropského skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručen expresně z lokálního skladu v Evropě. Dodání z EU skladů většinou trvá od 2-10 dnů a doručuje kurýr. Při dodání už neplatíš žádné poplatky navíc, žádné clo ani DPH.
Sleduj web China Planet, přihlas se k odběru push notifikací a určitě sleduj naši facebooková stránka, skupinu Vše z EU skladů a odebírej náš Telegram, kde dennodenně přidáváme nejlepší nabídky a kupóny z Číny.