I když se sezóna elektrických koloběžek a kol pomalu blíží závěru, otestovali jsme ještě jednu zajímavou koloběžku, která je díky své ceně velmi lákavou volbou. Jedná se o kopii elektrické koloběžky HIMO L2, kterou najdeš na čínských e-shopech pod názvy X10 nebo i ZP088-L2.
Elektrická koloběžka ZP088-L2 je neznačkovou kopií výše zmíněné koloběžky, kterou jsme také testovali. Vzhledem k nízké ceně v porovnání s originálem nás bude zajímat zejména kvalita zpracování, jízdní vlastnosti a dojezd či maximální rychlost.
Kde koupit elektrickou koloběžku ZP088-L2/X10?
Elektrická koloběžka ZP088-L2 je aktuálně dostupná v nabídce ověřeného prodejce Gshopper, ale najdeš ji i na populárním Geekbuyingu. V obou případech se jedná o nabídku v evropských skladech, díky čemuž ti bude expresně doručena kurýrem do několika dní. Samozřejmostí je dodání bez celních poplatků.
Elektrická koloběžka ZP088-L2
Technické specifikace
Model | X10 nebo ZP088-L2 |
---|---|
Hmotnost | 18 kg |
Rozměry v rozloženém stavu | 1195 x 436 x 525 mm |
Rozměry ve složeném stavu | 1195 x 436 x 1150 mm |
Maximální zátěž | 125 kg |
výkon motoru | 350 W |
Maximální rychlost | 31 km/h (s možností navýšení) |
Režimy | 10 / 15 / 31 km/h |
Vodotěsnost | IPX4 |
Brzdy | zadní kotoučová brzda |
Baterie | 36 V / 10 Ah / 10S2-5P Lithium-ion |
Délka nabíjení | 3 - 4 hodiny |
Maximální dojezd | 30 - 40 km |
pneumatiky | 10" |
Bluetooth | ne |
Obsah a kvalita balení
Elektrickou koloběžku jsme objednali na test od našeho partnera Gshopper. Putovala k nám z německého skladu a doručena byla kurýrem společnosti GLS. Krabice má rozměry 1195 x 225 x 525 mm a celková hmotnost je přibližně 20 kg.
Krabice se přenáší poměrně těžko, protože nemá žádné popruhy ani úchyty, za které bychom ji mohli chytit. Výrobce v tomto případě nepoužil tzn. dvojbalení, a tak se koloběžka dodává jen v jedné kartonové krabici. V jejím nitru se však nachází složená koloběžka ve více pěnových výztuhách, které jsou poměrně velké a koloběžku chrání před poškozením výborně.
Součástí balení je kromě samotné koloběžky také návod k použití v angličtině, sada čtyř šroubů, imbusový klíč a nabíjecí adaptér s kabelem. Ten má čínskou koncovku a jako bonus jsme si našli v krabici i druhý kabel, který má stejnou koncovku. Prodejce se pravděpodobně spletl a chtěl nám zaslat kabel s evropskou koncovkou. Evropská redukce do zástrčky nebyla součástí balení.
Jednoduchá montáž před první jízdou
Podobně jako většina jiných modelů městských koloběžek, i tato kopie HIMO L2 se v krabici nachází ve složeném stavu s demontovanými řídítky. Koloběžku stačí jednoduše vyklopit a přišroubovat řídítka pomocí čtveřice šroubů, které se nacházejí u návodu k použití.
Dva šrouby se umisťují z přední strany a další dva ze zadní strany vertikální tyče řízení. Nepotřebuješ tak žádné vlastní nářadí ani žádné další pomůcky, jelikož vše potřebné včetně imbusového klíče se nachází v balení.
Kvalita zpracování
Jak jsme již zmínili iv úvodu, elektrická koloběžka ZP088-L2 je kopií známé a velmi zdařilé koloběžky HIMO L2, kterou jsme testovali v obou jejích verzích – HIMO L2 a HIMO L2 Max. Na první pohled jde o věrnou kopii, ale pokud se na koloběžku podíváme zblízka, najdeme několik rozdílů.
ZP088-L2 má jen jednu brzdovou páku na levé straně, jiný systém sklápěcího mechanismu, rozdílný materiál vrchní strany platformy pro nohy a také jiné přední světlo. Celková konstrukce je však velmi podobná.
Nejvíce vás asi zajímá kvalita zpracování. Nová koloběžka má po vzoru originálu mohutnou konstrukci ze slitiny hliníku. V kvalitě však má HIMO L2 jednoznačně navrch a její napodobenina už na první pohled není až tak dokonalá.
Konstrukce je sice kvalitní, ale sklápěcí mechanismus je poměrně jednoduchý a na celkové kvalitě zpracování jednotlivých dílů vidět nedokonalosti. Často se však jedná spíše o kosmetické vady než poškrábané kovové části. Celkově je koloběžka pevná, nevrže ani se nic neprohýbá. Na svoji nízkou cenu je kvalita dobrá a nedokonalosti, které na ní najdeš z větší části nehrají významnou roli.
Výkon 350 W a jízdní režimy
Elektrická koloběžka ZP088-L2 je vybavena 350 W elektromotorem. Ten se nachází v předním kole a zajišťuje maximální rychlost 31 km/h. K dispozici jsou 3 režimy s rychlostmi 10, 15 a 31 km/h. Zvláštní, že při takové maximální rychlosti zvolil výrobce slabší režimy s tak nízkými rychlostmi a rozdílem pouhých 5 km/h.
K přepínání mezi trojicí režimů slouží tlačítko se symbolem zapnutí / vypnutí na pákovém ovladači plynu, který je v tomto případě zabarven červeně.
Co se týče jízdy do kopců, koloběžka by měla zvládnout 17° stoupání. Reálné však kopce příliš nezvládá a ve skutečně strmých kopcích jsme jí museli pomáhat odrážením se. Akcelerace z nuly není nejlepší a koloběžce chvíli trvá než se rozjede.
Skryté menu s možností odemčení rychlosti
Zajímavostí této koloběžky je možnost odemknutí maximální rychlosti až na přibližně 40 km/h, což je na koloběžku v této cenové kategorii velmi ojedinělé. Pravděpodobně se jedná o nejlevnější takto rychlou koloběžku, kterou si můžeš zakoupit.
Do skrytého menu se dostaneš delším podržením obou tlačítek na plynové páce současně. V tomto menu se nacházejí čtyři volby označené jako P0 až P3. Právě poslední možnost, P3, slouží pro nastavení maximální rychlosti.
Po změně hodnoty z 32 na FF se odemkne plná rychlost, která v našem případě s 80 kg jezdcem činila rychlost až 40 km/h. Celé odemknutí rychlosti si můžeš prohlédnout i v našem krátkém video návodu, který jsme zveřejnili již dříve v našem článku o této koloběžce.
Možnost P0 slouží k přepínání mezi jednotkami rychlosti (mph nebo km/h), P1 pro zapnutí či vypnutí tempomatu a P2 pro aktivaci nebo deaktivaci startu bez rozběhu. Tempomat však funguje jaksi zvláštně a při plném plynu se zapíná dříve než dosáhneme konstantní rychlost přičemž koloběžka dále zrychluje.
Displej a řídítka
Řídítka se nacházejí ve výšce přibližně 117 cm od země, což je pro člověka o výšce 185 cm tak akorát. Vyšším lidem to už nemusí úplně vyhovovat. Šířka řídítek je 47 cm a disponují také zvonkem, který slyšet poměrně dobře.
Ve středu je dominantou displej, který zobrazuje aktuální rychlost a stav baterie. Ten se však nezobrazuje v procentech, ale pomocí čtyř dílků, z nichž každý by měl činit 25 %.
Pneumatiky a pohodlí během jízdy
Elektrická koloběžka ZP088-L2 má 10palcová pneumatická kola s plášti o rozměru 255 x 70. Přestože koloběžce chybí jakékoli odpružení, jízda na ní je díky těmto velkým a širokým kolům vcelku pohodlná a velmi tichá.
Netřeba zapomínat, že jde o koloběžku určenou do městského provozu. Na klasických cyklostezkách, silnicích a běžných stezkách se s ní jezdí dobře a standardní nerovnosti dokážou velká kola docela dobře ztlumit.
Pokud jsou ale chodníky či silnice příliš rozbité, absenci odpružení už cítit a koloběžka tě tak trochu vyklepe. To však není nic zvláštního u městských koloběžek bez odpružení.
Dojezd a nabíjení
Po vzoru originálu má také její kopie baterii umístěnou ve spodní části pod kovovým krytem. Jedná se o 36 V baterii s maximálním napětím 42 V a kapacitou 10 Ah.
Výrobce udává dojezd na jedno nabití v rozmezí 30 – 40 km. Jak již bývá zvykem, tyto hodnoty jsou většinou měřeny v laboratorních podmínkách v eko režimu, který většina koloběžkářů vůbec nepoužívá.
Jelikož i my, podobně jako mnoho z vás využívá městské elektrické koloběžky jen v nejvyšším režimu, dojezd jsme otestovali právě v něm. Navíc, rychlost jsme si odemkli na maximum, tak jak jsme popsali v jedné z předchozích kapitol.
Jezdili jsme po ulicích Košic, kde jsme se nevyhnuli ani kopcem. Většinu času jsme využívali cyklostezky a klasické stezky. Na jedno nabití se nám podařilo ujet 21.23 km, což není na takovou rychlost a 10 Ah baterii vůbec špatné.
Nabíjecí konektor se nachází na levé stanu u stojanu a je chráněn gumovou krytkou, která však nedrží příliš dobře. Nabíjení trvá přibližně 5 hodin, i když výrobce udává 3 – 4 hodiny.
Brzdy a osvětlení
V tomto případě máme k dispozici jen zadní kotoučovou brzdu bez E-ABS. Jedná se o klasickou mechanickou kotoučovou brzdu, jakou najdeme v mnoha čínských elektrických koloběžkách. Brzda má jen jednu brzdovou destičku, která při stlačení brzdové páky tlačí na kotouč.
Účinnost kotoučové brzdy je standardní, a jelikož je umístěna vzadu, zatímco motor je vpředu, při prudkém brzdění počítaj s tím, že tě koloběžka dostane do smyku. Co se týče osvětlení, najdeme zde klasické přední bílé a zadní červené světlo. Zadní světlo při brzdění bliká a svítivost obou světel je relativně slabá.
sklápěcí mechanismus
Koloběžku ZP088-L2 lze jednoduše sklopit směrem k zadnímu kolu a přenést ve složeném stavu. Její hmotnost je přibližně 18 kg, takže nepatří mezi úplně nejlehčí koloběžky, ale na přenášení je taková hmotnost ještě docela přijatelná.
Mírně zvláštní je však systém uzamčení kloubu sklápěcího mechanismu v rozloženém stavu. Kloub se zajistí pomocí šroubu s otočným kolečkem, který tlačí na pojistku ve tvaru písmene U. Tento díl se na první pohled zdá být nejslabším článkem sklápěcího mechanismu, ale stejný systém najdeme iu výrazně dražší koloběžky Kugoo G-Booster.
Po několika jízdách se v kloubu objevila jistá vůle, podobně jako u koloběžky Himo L2. Nejde však o nic hrozného a nevídaného v této cenové kategorii.
ZP088-L2: Závěrečné zhodnocení
Elektrická koloběžka, kterou najdeš pod více označeními jako ZP088-L2 nebo X10 je kopií modelu L2 od značky Himo. Zaujme ovšem nízkou cenou, která je výrazně nižší oproti originálu.
Koloběžka nabízí podobně mohutnou konstrukci, 350 W motor, 10 Ah baterii a jeden bonus, kterým je možnost odemknutí maximální rychlosti až na 40 km/h. Tím se koloběžka ZP088-L2 stává pravděpodobně nejrychlejší koloběžkou ve své kategorii.
Kvalita zpracování sice není tak dobrá jako v případě Himo L2, ale většinou jde jen o kosmetické vady, které nijak neovlivňují funkčnost. Koloběžka má slabší akceleraci a kopce nejsou jejími nejlepšími kamarády, ale pokud hledáš hodně muziky za málo peněz, jde o velmi zajímavou možnost.
Elektrická koloběžka ZP088-L2
Pokud jsme tě naší recenzí přesvědčili o koupi této koloběžky, můžeš si ji objednat výhodně u dvou obchodníků. Měl by ses ale spěchat, protože se prodává na desítky, až stovky kusů každý týden.