Značka Laotie není nováčkem na poli elektromobility a jejich koloběžky i kola jsou známá díky obchodníkovi Banggood. My jsme otestovali jejich model Laotie FX150, který se rádi mezi fatbiky. Má několik silných stránek, ale najdou se i ty negativnější v čele se slabým 18 A ovladačem. Jeho konstrukce je však na velmi vysoké úrovni a má také pohledný design.
Nám se velmi líbily použité kvalitní pneumatiky Panaracer, pohodlnost při jízdě díky tlumení nárazů i právě tlustým pneumatikám a tak nebude pro Laotie FX150 problémem absolutně žádný terén. Skládací mechanismus je samozřejmě dalším plusem a také odnímatelná baterie, kterou můžeš nabít leckde.
Koupíš ho přímo v EU skladu
Pokud bys měl zájem o tento elektrický fatbike, zakoupit ho můžeš u obchodníka Banggood přímo v evropském skladu, kde je nyní v nabídce is výhodným kuponem.
Laotie FX150
Laotie FX150 vs GUNAI MX01 vs Bezior X1500
- | Laotie FX150 | GUNAI MX01 | Bezior X1500 |
---|---|---|---|
Rozměry (složené) | 100 * 105 * 45cm | - | 100 * 105 * 45cm |
Rozměry (rozloženo) | 198 * 110 * 85-105 cm | 198 80 * * 110 cm | 85 * 105-95cm |
Váha | 27 kg | 29 kg | 25 kg |
Displej | LCD | 3.5 "LCD | LCD |
kola | 26×4“ Panaracer | 26×4“ CST BFT | 26×4“ |
výkon motoru | 1500 W | 1000 W | 1500 W |
Maximální rychlost | 45 km/h | 40 km/h | 40 km/h |
Šplhání | 40° | 35° | 38° |
Baterie | 12.8 Ah 48 V | 12.8 Ah 48 V | 12.8 Ah 48 V |
Doba nabíjení | 6 - 7 hodin | 5 - 6h | 4 - 6 hodin |
Nabíječka | 48 V 2.5 A | 48 V | 48 V 3A |
ovladač | 48 V 18 A vektorový | inteligentní bezkartáčový | 48 V 20 A vektorový |
Brzdy | hydraulické Zoom (kotouč 160 mm) | hydraulické XOD | hydraulické Zoom |
počet rychlostí | 27 Shimano | 21 Shimano | 27 Shimano |
tlumiče | olejové přední (uzamykatelné) + zadní | olejové přední (uzamykatelné) + zadní | olejové přední (uzamykatelné) + zadní |
osvětlení | duální přední | přední + zadní pod sedadlem | duální přední |
Složení a nutná úprava na začátku
Laotie FX150 přišel bezpečně zabalený a bez poruch či zlomených částí. Začátečníka potěší určitě obsáhlý manuál, kde je podrobně i formou obrázků popsáno, jak složit celé tělo. Složení nám zabralo jen pár minut a všechno sedělo na svém místě tak, jak mělo. V balení najdeš také zámek, osu na uložení kola, 3 A nabíječku s EU koncovkou a sadu klíčů na složení.
Po prvních jízdách jsme si okamžitě všimli bouchání. Nejprve jsme si mysleli, že se jedná o přední vidlici nebo řídítka a stahovali jsme všechny možné šrouby, ale nakonec se ukázalo, že se jednalo o baterii v rámu. Ta má kratší rozměry, než je prostor uvnitř rámu a má tak vůli. Tento problém jsme vyřešili kouskem fólie, kterou jsme dali na přední část baterie.
Doporučujeme tedy každému novému majiteli provést toto opatření, podložit baterii v rámu fólií, protože by se mohla takovýmto způsobem poškodit. Na druhé straně je velmi nešťastné, že výrobce takto pustil do prodeje kolo.
Pocity z jízdy, nepohodlná řídítka
Technické parametry si umí zjistit každý na stránce prodejce, ale co je pro zákazníka důležité, je jednoznačně pocit z jízdy. Laotie FX150 má svoji velkou nevýhodu a to příliš dlouhý představec (cca 90 mm) a poměrně krátká řidítka. Číňané tak zcela netrefili rozměry pro nás Evropany. Poloha na kole je poměrně nepřirozená a my jsme kvůli dlouhému představci byli v poloze příliš nízko, nebo jinak řečeno daleko vpředu s rukama, což je po delší jízdě opravdu nepohodlné a později je z toho cítit záda.
Dá se to však vyřešit kratším představcem, který je možné koupit v kterémkoli běžném cyklo obchodě, což ti udělat rozhodně doporučujeme. Rukojeti řídítek také nejsou nejlepší a ta na pravé straně je ještě o něco užší kvůli otočnému plynu, na to si budeš muset zvyknout. Také by bylo lepší sehnat i širší řídítka s vyšším zdvihem.
Pneumatiky drží na silnici velmi dobře a také díky jejich tloušťce jsme se nebáli v náročnějším terénu pustit do nerovností více agresivně. Brzdy fungují velmi dobře a nemáme jim opravdu co vytknout. 27 rychlostí a převodník od Shimano je dostatek pro pedálování do kopce ale také rychlejší jízdu.
K dispozici jsou tři jízdní režimy – asistenční, elektrický a manuální. Kolo nemá žádný senzor točivého momentu, tedy pomoc elektromotoru není zcela plynulá, ale není to však nic hrozného. Čistě elektrický pohon se aktivuje otočným plynem na řídítkách, který limituje šířku úchopu a nedrží se tehdy rukojeť nejlépe.
Sedadlo není nejměkčí, jedná se spíše o sportovnější kousek, ale tady se jedná spíše o osobní preferenci, jelikož každý jezdec má raději něco jiného. Přední světlo hodnotíme jako průměrné, při častém nočním kole bychom ho určitě vyměnili a mínusem je chybějící zadní světlo, stačilo by i zadní odrazové světlo, které zde není.
Reálný dojezd
K dispozici jsou zmiňované tři jízdní režimy, které samozřejmě ovlivňují samotný dojezd. Při asistenčním režimu jsme dosáhli dojezdu kolem 50 kilometrů. Baterie má při stavu 100% napětí 54,6 V. Testovat dojezd na takovém elektrickém kole je velmi náročné a zkreslující, protože záleží na podmínkách jízdy, náročnosti terénu, síle nárazového větru, váze jezdce a podobně. Vaše čísla dojezdu se proto mohou výrazně lišit.
Krásný design a kvalitní zpracování
Určitě ti při výběru kola záleží také na vzhledu. Za nás má Laotie FX150 opravdu pěkný design a na výběr je kromě červené verze také žlutá. Červený/žlutý barevný prvek je i na rámu kola a v kombinaci s černým tělem je tento design opravdu povedený. Také je možné si všimnout použitých kvalitních komponentů jako Zoom brzdy, Shimano převodník nebo japonské pneumatiky.
V zadním kole se nachází 1500W motor od čínské značky Bafang, která je v elektro světě již známá. Můžeme se tedy spolehnout na kvalitu a konzistentní výkon, což se potvrdilo i při našem rychlém testu. Určitě si při pohledu na tento stroj všimneš mohutného stojanu a při takto velkém kole je to nutnost. Zadní tlumič nelze nijak nastavit a přední vidlice je uzamykatelná. Pokud si těžší než 80 – 85 kg, zřejmě bude třeba přemýšlet nad tužším zadním tlumičem, ten je totiž vhodný nejvýše pro 80 kg postavy, což nám stačilo.
Minus, který musíme zmínit je určitě slabý 18A ovladač vzhledem k nevyužitému potenciálu elektromotoru. Při plném nabití má baterie napětí 54,6 V, což nám při 18 A ovladači dává dohromady celkový příkon 982,8 W. To je tedy maximum, co kolo zvládne, tedy více než 500 W má ještě rezervu. I tak se nám podařilo dosáhnout maximálky 45 km/h bez pomoci (jezdec měl 80 kg), takže se nejedná o tak hroznou věc, ale mohli jsme mít z tohoto kola ještě o něco větší bestii.
Skládací systém je velmi dobrý a má také tradiční pevné uchycení, které funguje dobře. Baterii lze vytáhnout z rámu pomocí otevření pojistky klíčem zespodu rámu. Potěšilo nás také to, že nabíjecí port se nachází přímo v rámu v části, kde je ovladač a působí tak samostatně bez baterie. Rám obsahuje statický stojan, o který lze pak ve složeném stavu celou konstrukci opřít o zem.
Podsvícený LCD displej zobrazuje vše dostatečně velkým písmem a obsahuje také tajné menu pro nastavení různých parametrů, podle kterých si určitě přizpůsobíš jízdu přesně podle potřeb.
4palcové pneumatiky s kevlarovou výztuhou
Elektrokolo od Laotie zaujme oproti konkurenci zejména extra kvalitními pneumatikami rovnou z výroby. Jsou použity tlusté 4palcové pneumatiky od japonské značky Panaracer, které mají uvnitř u rámu dokonce kevlarovou výztuhu, resp. patku. Díky tomu tak vydrží mnohem víc a takový standard nenabízí žádný z konkurentů.
Drapáky jsou vytvarovány k co nejlepším vlastnostem při klopení a perfektně dokáží držet iv zatáčkách. Samozřejmě manévry s tak hrubými pneumatikami nejsou nejpohodlnější, ale kvalitní pneumatiky Panaracer dělají co mohou, aby to vylepšily. O jejich kvalitě značí i prodejní cena, jeden plášť se prodává u lokálních prodejců až od 80 €.
Potěší také přítomnost značkových hydraulických brzd Zoom se 160 mm kotouči. Za nás jsou brzdy na tomto kole na velmi dobré úrovni a podržely nás v každé situaci.
Závěr testu
Elektrobycykl Laotie FX150 nás překvapil použitými komponenty od kvalitních značek a také svým provedením rámu. Je to jeden z těch více kvalitnějších kousků, ale má i své mouchy, jako slabý 18 A ovladač nebo příliš dlouhý představec s nízkými řídítky. Vyzvednout musíme kvalitní Panaracer pneumatiky, výkon (i když ne stoprocentně využit) a svižnost kola. Jelikož se jedná o skládací bajk, určitě se nehodí na drsný sjezdový terén a spíše je vhodnější na nenáročný offroad, kde by tak netrpěl skládací mechanismus při nárazech či skocích.
Ve srovnání s konkurencí jde asi o nejúspěšnější elektrofatbike a pokud uvažujete o nějakém z Číny, rozhodně si vyberte Laotie FX150.
dobry den. na strance je uvedeno Pneumatika ČAJANG 26*4,0. vy pisete panaracer. jak to tedy je? vážně uvažuji o kupě, je tam dobrá cena.
Zdravíme, my jsme měli ještě verzi s Panaracer, nyní je kolo zřejmě už jen s CHAOYANG 26*4.0.