Sezóna elektrických koloběžek a kol je stále v plném proudu a na cestách setkáváme stále více různých modelů. Výrobců elektrických koloběžek je v dnešní době opravdu hodně, a tak máš při koupi široký výběr. My jsme tentokrát otestovali novou elektrickou koloběžku HIMO L2.
Co nabízí oproti jiným, podobným koloběžky a vyplatí se vůbec koupit? V recenzi ti nabídneme naše reálné zkušenosti, podíváme se na skutečný dojezd na jedno nabití, délku nabíjení a také její silné a slabé stránky.
V EU skladu má perfektní cenu
Elektrickou koloběžku HIMO L2 jsme na test zakoupili od našeho mezinárodního partnera Geekbuying. Dostupná je stále v polském skladě, takže doručení bylo docela rychlé. Koloběžku nám prodejce odeslal 26.8. a doručena nám byla 3.9. Doručení tak trvale přibližně týden. Samozřejmostí je osvobození od jakýchkoli cel.
Elektrická koloběžka HIMO L2
Technické specifikace ve zkratce
výkon motoru | 350 W |
---|---|
Maximální rychlost |
25 km/h |
Baterie |
10 Ah |
Doba nabíjení |
okolo 6 hodin |
Maximální zátěž |
100 kg |
Hmotnost |
18.7 kg |
Rozměry |
1180 x 495 x 1200 mm |
Rozměry ve složeném stavu |
1180 x 495 x 490 mm |
Balení a jeho obsah
Elektrickou koloběžku HIMO L2 nám doručil kurýr DPD. Zabalená je v poměrně velké krabici se dvěma plastovými popruhy, díky kterým se snadněji přenáší. Váha celkového balení je okolo 24 kg. Krabice, v níž nám kurýr doručil koloběžku byla bohužel poškozena na několika místech.
Škoda, že prodejce nezabalil koloběžku ještě do jedné, ochranné krabice, která by zvýšila kvalitu ochrany balení.
Naštěstí byla poškozena jen krabice. Koloběžka byla v perfektním stavu, bez jakýchkoliv poškození či škrábanců. Uvnitř je totiž každý komponent dodatečně chráněn dalším kartonem nebo minimálně fólií.
Koloběžka je v krabici uložena ve složeném stavu s odpojenými řídítky. Ty jsou chráněny kartonem. V samostatné krabičce dále najdeme nabíječku s návodem k montáži a použití a také šrouby s imbusobvým klíčem. Příjemným bonusem je i malá pumpa na huštění pneumatik. Volný prostor v krabici vyplňují kartónové výztuže.
Skládání koloběžky HIMO L2
Samotné skládání koloběžky je velmi jednoduché a nepotřebuješ k tomu ani návod k použití, který je ale velmi přehledný a dobře zpracovaný. Jak jsme již zmínili výše, samotná koloběžka je v krabici ve složeném stavu, odpojené jsou jen řídítka.
Koloběžku tak stačí vybrat z krabice, vyrovnat tyč vedoucí k řidítkům, zajistit ji jistící pákou a uchytit řídítka na své místo. Ty se montují stejně jako u většiny podobných koloběžek, pomocí čtveřice šroubů k hlavní tyči. V balení se nachází také imbusový klíč určený pro tento účel, takže nepotřebuješ žádné vlastní nářadí.
Dalším krokem je uchycení předního osvětlení do dolní části tyče, pomocí jednoho šroubu. A to je všechno. Stačí už jen dofouknout pneumatiky a koloběžka je připravena na první jízdu. Jakož i sám můžeš vidět, montáž je skutečně velmi jednoduchá a zvládneš ji za pár minut bez jakýchkoli potíží.
Kvalita zpracování a rozměry
Už na první pohled vidět, že koloběžka má skutečně mohutnou a kvalitní konstrukci. Primární koloběžkou redaktora, který píše tuto recenzi je Xiaomi Mi Scooter Pro, ale ve srovnání s HIMO L2 působí koloběžka od Xiaomi jako její menší bratr. Rozměry koloběžky HIMO L2 jsou 1180 × 495 × 1200 mm. Pro srovnání, zmiňovaná koloběžka od Xiaomi má 1080 × 430 × 1140 mm.
Celá konstrukce je kovová a samotný rám je dominantním prvkem koloběžky, protože je veden po obvodu nášlapné části, až nad blatník zadního kola. Koloběžka je dostupná ve více barevných provedeních, které se liší právě zbarvením tohoto obvodového rámu. Všechny svary jsou pěkné a celkový dojem z koloběžky je výborný.
Tyč, která vede k řidítkům je černá při každém barevném provedení a její průměr je až 4.7 cm. Řídítka jsou ve výšce 120 cm od země a jejich výška není přizpůsobitelná, což však přispívá k lepší pevnosti. Teleskopická tyč je sice skvělá pro ty, kteří si potřebují přizpůsobit výšku řidítek, ale často snižuje celkovou pevnost. Šířka řídítek je přibližně 50 cm a gripy na uchopení řídítek jsou také příjemně hrubé o průměru 3.5 cm. Jsou také pogumované a vypadají téměř stejně jako na koloběžce od Xiaomi.
Co se nám však nejvíce líbí, je dostatečně velký prostor na nohy. Na šířku má 21 cm a na délku přibližně 55 cm, pokud počítáme délku rovné části. V zadní i přední části je totiž tento prostor zaoblený aby plynule splýval s konstrukcí.
Elektrická koloběžka je tak svými rozměry vhodná i pro vyšší postavy a lidi s větším číslem bot. Potěší kvalitní konstrukce, které je mimořádně pevná a odolná. Po designové stránce nemáme koloběžce co vytknout az našeho pohledu jde o velmi zdařilý a čistý design.
Kola, brzdy a rozmístění prvků
HIMO L2 bohužel nemá žádné odpružení, kvůli čemuž jde o městskou koloběžku. Pohodlí jízdy však zvyšují 10 "pneumatiky, které jsou na městskou koloběžku neobvykle široké. Jejich šířka je totiž až 7 cm. Díky nim je jízda městem velmi pohodlná. Koloběžka také lépe drží v zatáčkách a celkově je pocit z jízdy velmi dobrý.
Motor je umístěn na standardním místě, v předním kole, od kterého vede kabel do hlavní tyče směrem k řídící jednotce. Pokud se na koloběžku podíváme zespodu, uvidíme další kabely, které vedou z tyče řízení do prostoru s baterií, která je ve spodní části koloběžky.
Tyto kabely jsou spolu s lankem zadní brzdy však vedeny vnějším prostorem velmi nešťastně. Při předním kole se dokonce dotýkají blatníku a při průjezdu terénem by mohly způsobit problémy. Škoda, že výrobce tyto kabely neskryl pod jakýsi kryt, neboť zcela zbytečně vyčnívají do venkovního prostoru.
V přední části najdeme aktivní LED osvětlení, které je ovšem poměrně malé. Doplňuje jej zadní brzdové světlo na blatníku a čtveřice oranžových reflexních sklíček na bocích koloběžky. Zadní blatík je také místem pro malou "SPZ-ku", která slouží k označení koloběžky v některých zemích, kde to vyžaduje legislativa.
Uprostřed řidítek je umístěn přehledný displej, který je mírně nakloněn směrem nahoru. Koloběžka se zapíná tlačítkem na ovladači plynu, které je umístěno hned při pravém gripu. Nad tlačítkem pro zapnutí je také ovládací tlačítko osvětlení.
Jak sis určitě už všiml z fotografií, koloběžka má dvojici brzdových pák. Levá slouží k ovládání zadní, mechanické kotoučové brzdy a pravá zastává funkcionalitu elektronické brzdy, díky níž brzdíš pouze motorem. Zajímavostí je zabudovaný zvonek v levé brzdové páce a také praktický háček v přední horní části hlavní tyče.
Brzdy fungují dobře a jejich účinek je dostatečný. Páka elektronické brzdy na pravé straně však nemá velký význam. Levá páka, která ovládá zadní, kotoučovou brzdu totiž také aktivuje i brzdění motorem, čili stlačení obou brzdových pák má stejný efekt jako stisknutí jen té levé. Pravou pákou sice můžeš brzdit jen motorem, ale velký význam to nemá, protože brzda je samostatně dost slabá.
sklápěcí mechanismus
Achilovou patou mnoha koloběžek byl v minulosti sklápěcí mechanismus. Pokud sleduješ svět elektrických koloběžek, určitě ti neunikl nepraktický mechanismus koloběžky Kugoo S1 nebo praskající zobáček první generace koloběžky od Xiaomi.
HIMO L2 se sklápí pomocí velké plastové páky umístěné u kloubu koloběžky. Tu stačí odjistit pomocí nenápadného tlačítka na jejím boku a následně páku sklopit, čímž se povolí kloub a koloběžku můžeš složit. Zvláštní je systém uchycení ve sklopené poloze. Zmíněný háček na hlavní tyči je třeba upevnit o kovový držák, který je umístěn vedle zadního blatníku. Nejde o příliš praktické řešení, ale svůj účel splňuje.
Režimy a ovládání
Motor koloběžky nabízí výkon 350 W s maximální rychlostí 25 km / h, což je standardem v této kategorii koloběžek. Po zapnutí se na displeji zobrazí barevný symbol, který reprezentuje aktuální režim. K dispozici jsou 3 režimy odstupňovány podle maximální rychlosti - 15, 20 nebo 25 km / h. Režimy jsou na displeji barevně odlišeny barvami bílá, oranžová a červená, zatímco bílá symbolizuje nejslabší režim a červená nejsilnější.
Dominantním prvkem displeje je údaj o aktuální rychlosti. Pod ním se nachází zobrazení stavu baterie v podobě čtyř dílků, podle kterých víme o přibližné kapacitě baterie. Procentuální zobrazení stavu baterie chybí. Displej je dostatečně velký, ale jeho potenciál není příliš využit. Věděli bychom si představit nejen procentuální zobrazení stavu baterie ale také údaj o aktuální ujeté vzdálenosti, případně i jiné, užitečné údaje.
Koloběžka se ovládá zmíněnou páčkou při pravé ruce a na aktivaci motoru se stačí jemně odrazit. Rozběh nelze provést výhradně pomocí elektromotoru bez odražení se.
Dojezd a nabíjení
Výrobce udává při této koloběžce dojezd 35 km na jedno nabití. Baterie sestává ze 40 článků typu 18650 o celkové kapacitě 10.4 Ah. Výrobcem udávaný dojezd je často prostřelený, proto jsme se rozhodli si tento údaj ověřit.
S koloběžkou jsme jezdili po Olomouci a blízkém okolí s jezdcem, jehož hmotnost je 82 kg a nahuštění pneumatik na 45 PSI. Většinou šlo o rovinatý terén, ale vyzkoušeli jsme si i jízdu do různých kopců. Jezdili jsme dokud jsme necítili větší úbytek výkonu a prošli jsme přesně 29.03 km. Výrobcem udávaný dojezd tak není vůbec prostřelený. Trasu a bližší údaje o testovací jízdě si můžeš podívat na screenshotu z aplikace RunKeeper.
Nabíjení trvá přibližně 5 hodin a 45 minut pomocí přibalené nabíječky, která má výstup 42 V / 2 A.
Naše zkušenosti po intenzivním používání HIMO L2
S koloběžkou HIMO L2 se nám jezdilo velmi příjemně. Široké pneumatiky se postarali o skutečně zajímavý zážitek z jízdy. Pokud to porovnáme s koloběžkou Xiaomi Mi Scooter Pro, kterou používáme téměř denně, komfort jízdy je mnohem vyšší u koloběžky od značky HIMO. Koloběžka lépe tlumí přechod nerovnostmi a celková stabilita je podstatně lepší. Díky širokým pneumatikám jsme neměli problém jezdit jen s jednou rukou na řídítkách, zatímco s druhou jsme mohli dávat znamení o změně směru jízdy.
Jelikož testující redaktor má 185 cm, velkým pozitivem je i vyšší umístění řidítek (120 cm od země). Perfektní je i velká plocha na nohy, která je pogumovaná, takže se vůbec neklouže.
Koloběžka do kopců samozřejmě zpomalí, ale zvládne jejich celkem obstojně, podobně jako koloběžka od Xiaomi ve verzi Pro. Co se týče pevnosti, po několika jízdách se nám objevila menší vůle v kloubu, kde se nachází sklápěcí mechanismus. To jsme však vyřešili zatažením šroubu v tomto mechanismu.
Někomu může chybět odpružení, ale jak jsme zmínili, široké 10 "pneumatiky dokážou nerovnosti tlumit docela dobře. Samozřejmě, lepší by to bylo s odpružením, no koloběžka je určena primárně do města, kde projdeš obrubníky s lehkostí i díky světlé výšce téměř 13 cm.
Větší rozměry a široké pneumatiky však mají i svou daň. Jelikož koloběžka má 18.7 kg, nepatří mezi ty nejlehčí, čili její přenášení není příliš pohodlné. K jednoduchému přenášení nepřispívá ani hrubá tyč vedoucí k řidítkům, protože právě za ni je třeba uchopit koloběžku ve složeném stavu, pokud ji chceš přenést.
Koloběžka nemá Bluetooth, takže k aplikaci v smartphonu si ji nepřipojí. V tomto má výhodu populární koloběžka od Xiaomi.
HIMO L2: Závěrečné zhodnocení
HIMO L2 je výborná městská koloběžka s krásným designem a mimořádně pevnou a odolnou konstrukcí. Její motor má výkon 350 W, dosáhne maximální rychlosti 25 km / ha na jedno nabití s ní projdeš přibližně 30 km.
Chválíme široké pneumatiky a velkorysý prostor pro nohy, díky čemuž je jízda na této koloběžce velmi pohodlná. Vhodná je i pro vyšší postavy, díky dostatečně vysoko umístěným řidítkům. Za tuto koloběžku by se nemusel stydět ani pořádný chlap, kterému sedne jako ulitá.
Daní za větší rozměry, široká kola a mohutnou konstrukci je její hmotnost 18.7 kg, kvůli které není ideální pro časté přenášení ve složeném stavu.
Elektrická koloběžka HIMO L2
Pokud jsme tě naší recenzí přesvědčili o koupi této šikovné elektrokoloběžky do města, určitě využij nabídky od prodejce Geekbuying, který patří mezi naše stálé a ověřené prodejce.