Elektrická kola v posledních letech nabírají na popularitě a vidíme stále více dostupných modelů zejména z Číny. Engwe EP-2 Pro spojuje městské elektrokolo s horským do jednoho a vznikl z něj vzrůstem menší, ale velmi svižný kousek. I díky tlustým 4″ pneumatikám a výkonnému 750 W motoru nebude nouze o zábavu.
Jak si poradil tento elektrobajk v našem testu? Neobešli nás problémy a museli jsme řešit i opravu snímače točivého momentu, o čemž se dočteš více v článku. Dozvíš se naše pocity z jízdy a otestovali jsme samozřejmě také reálný dojezd.
Koupíš ho v oficiálním obchodě
Elektrické kolo s označením ENGWE EP-2 Pro si můžeš zakoupit přímo v oficiálním obchodě z polského skladu. Jedná se tedy o expresní doručení do jednoho týdne a samozřejmostí je, že nebudeš platit DPH ani celní poplatky.
Začali jsme spolupráci s oficiálním prodejcem, kde můžeš zaplatit eury a vše proběhne bez problémů. V případě potřeby řešit reklamaci umíme dopomoci, jelikož máme oficiální kontakt. Prodejce nabízí 1 letou záruku pro mechanické i elektrické komponenty.
ENGWE EP-2 Pro, oficiální obchod
Expresní doručení z polského skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručen expresně z lokálního polského skladu. Dodání z Polska většinou trvá 7-10 dní a doručuje kurýr. Při dodání už neplatíš žádné poplatky navíc, žádné clo ani DPH.
*Po přesměrování na oficiální obchod Engwe vyhazuje chybu, je třeba jen chvilku počkat, prohlížeč nakonec přesměruje na stránku prodejce správně
Prohlédni si také unboxing
Balení a skládání
Engwe EP-2 Pro přijde v poměrně velké krabici se složeným řídítkem, sedačkou, blatníky i pedály. Jeho složení netrvá příliš dlouho, ale nás ještě zdržely špatně předvrtané závity, které jsme pak museli opravovat. Našli jsme jich až dva a zdržel nás to při skládání, což hodnotíme jako mírný minus, ale není to však nic hrozného.
Následně jsme už jen nasadili přední kolo, složili řídilo a přitáhli jeho vrchní část, nasunuli sedadlo, přimontovali blatníky a pedály. Je to jednoduchý proces, který zvládne každý a v krabici je i vše potřebné nářadí společně s manuálem. V balení se nachází také 54,6 V/5 A nabíječka.
Oprava asistence pedálování
Ne všechny testovací produkty přijdou bez chyby, o čemž jsme se přesvědčili i my. Na Engwe EP-2 Pro jsme museli měnit snímač točivého momentu, který měl natržený kablík a nefungovala tak asistence při šlapání na pedálech, elektromotor sám nezabíral. Prodejce nám však bez problémů poslal zdarma nový, který jsme si sami vyměnili.
Snímač točivého momentu se nachází na klice levého pedálu. Jeho kabel se táhl pod ostrým koncem rámu kola, kde se přesně stala nehoda – přetržení kablíku. Proto ti určitě doporučujeme kablík přichytit někde do bezpečí, aby se něco podobného nestalo i tobě.
K opravě jsme potřebovali stahovák na kliku, který jsme neměli, takže jsme jej museli koupit v nejbližším cyklo obchodě. Bylo zapotřebí kompletně vytáhnout ovladač z rámu. Ovladač se nachází v zadní části tyčky, pokud je kolo v rozloženém stavu.
Museli jsme povolit čtyři šrouby kolem konektoru na baterii a poté jsme se dostali k ovladači. Byla tam opravdu velká změť kabelů, ale našli jsme ten od snímače a zapojili ho za nový. Na konci jsme měli problém s napasováním ovladače zpět do rámu, protože změť kabelů jej blokovala, trochu jsme se s tím potrápili. Po této operaci asistence při šlapání znovu fungovala bez problémů.
Konstrukce a pneumatiky
Již po vytažení z krabice je vidět, že se nejedná o ledajakou „levnou Čínu“, ale o kvalitní elektrokolo s pevnou konstrukcí ze slitiny hliníku. Hned na první pohled do očí bijící, tlusté 20 palcové pneumatiky s tloušťkou 4 palců, dokážou dobře podržet iv pořádném blátě či sněhu. Dá se tedy využít iv zimě, ale zde za cenu horšího dojezdu kvůli chladu a baterii.
Pneumatiky mají i větší drapáky, takže tento model nebude situován jen na vození po klasickém asfaltu, ale také do offroad terénu. Japonská značka Panaracer vyrábí velmi kvalitní pneumatiky a mají speciálně přizpůsobené drapáky na dobrou trakci a klopení v zatáčkách, také má patku zhotovenou z kevlarových vláken, takže se jedná o pořádně robustní pneumatiku.
Skládací mechanismus funguje dobře, stačí jen odepnout páčku a poté složit celý bajk na polovinu. Hned pod místem, kde je pant na skládání, se nachází také zámek pro klíček. Ten slouží k odemknutí pojistky baterie v rámu, tedy po otočení se pojistka povolí a baterii lze vytáhnout a nabít. pohodlně uvnitř.
Elektrokolo má na šířku 167 cm a na výšku v nejvyšším bodě 118 cm v rozloženém stavu. Ve složeném stavu má na šířku pouhých 76 cm a na výšku 81 cm.
Jízdní režimy a displej
Engwe EP-2 Pro obsahuje 3 jízdní režimy (čistě elektrický pohon, asistenční a manuální), 5 rychlostních úrovní as tlačítky “+” a “-” lze nastavit intenzitu elektrického pohonu. Na řídítkách se nachází také otočný plyn, díky kterému dokáže jet elektrokolo pouze na motorový pohon.
Podržením tlačítka “-” se aktivuje režim asistence tlačení, což využiješ pokud nemůžeš zrovna šlapat na kole ale vedle něj kráčet, což je také zajímavá funkce.
LCD displej vypadá dobře, zobrazuje aktuální rychlost, stav baterie, jízdní režim a na úplném spodku nastaven parametr (ODO a podobně). Na spodní hraně ovladače jízdních režimů se nachází tlačítko napájení, které je skryto a ze začátku ho můžeš déle hledat. To je však třeba podržet pro zapnutí kola.
Na pravé boční hraně tohoto ovladače se nachází ještě tlačítko pro zapnutí předního světla a tlačítko pro přepínání zobrazovaných údajů na displeji.
Displej obsahuje také nabídka skriptů podržením tlačítek “+” a “-” současně, kde je možné nastavit resetovaně “trip” dat (tC), zobrazované jednotky km/mil (Un) nebo jas displeje (bL). Dále lze nastavovat i rychlosti při všech pěti úrovních a detailně si nastavit v podstatě celé kolo. Všechny instrukce k ovládání displeje najdeš v tomto dokumentu.
Opravdu pohodlná jízda
Při prvotním nasednutí na kolo jsme okamžitě cítili tlustá kola, se kterými se hůře manévruje. Překvapila nás svižnost elektrického pohonu a pak i jeho výkon do kopců. Engwe EP-2 Pro toho zvládne opravdu hodně. Trochu nás zklamalo přední pružení, které je až velmi měkké a tak trochu ztrácí své využití v nerovném terénu, nepomůže ani zablokování vidlice, protože v podstatě pořád pruží stejně.
U čínských elektrických kol bývá problém poloha a vzdálenost řídítek, která je pak třeba upravovat. Engwe má však výborně nastavenou polohu i vzdálenost a jízda je pohodlná i pro vyšší postavy. Určitě by bylo kolo vhodné i pro postavy s výškou do 195 cm.
Sedadlo tak moc chválit nemůžeme. Vypadá být měkké, ale tvarově nám moc nevyhovovalo, je malé, a při delších jízdách začne tlačit na zadek. Dle doteku se jedná zřejmě o kožený nebo koženkový materiál a je prošívané. Designově se však hodí spíše na nějaké dámské kolo, než na takové elektrické fatbike.
Pozn. redakce: Od ledna 2022 posílá prodejce novou verzi sedadla s krásnějším designem, ale náhodně. Vypadá o něco lépe.
Slušný 750 W motor
I když je toto kolo malé, výkonu má dost, co je hned cítit, jak se použije čistě elektrický pohon. Engwe EP-2 Pro je velmi svižný a dokáže potáhnout i do větších kopců díky 750 W motoru a 48 V systému. Podle výrobce dokáže dosáhnout maximální rychlosti 45 km/h na čistě elektrickém pohonu.
Nám se podařilo dosáhnout maximální rychlosti až 42 km/h na rovině a například při vyšším stoupání neměl problém kolo dát 30 km/h. 42 km/h je však velmi slušná rychlost na elektrický fatbike a hledat něco svižnějšího nebude snadný úkol.
Nechybí zde ani tempomat, který se automaticky zapne při pohonu přes plyn po 8 sekundách a udržuje danou rychlost. Kolo má i speciální režim chodce podržením tlačítka “-” a během chození ho stačí jen držet, ale kvůli jeho rychlosti je to spíše běžící režim, než chodící.
Reálný dojezd s 12,8 Ah baterií
Velkým pozitivem Engwe EP-2 Pro je možnost akumulátor vyjmout z rámu a nabít někde v pohodlí svého domu či bytu. Ten má kapacitu 12,8 Ah a podle výrobce dojezd do 80 kilometrů. Nabíjení trvá přibližně kolem 5 - 7 hodin a baterie má i zajištění proti krádeži, formou zmíněné pojistky v rámu.
Testovací jezdec měl výšku 180 cm a váhu 79 kg. Podařilo se nám naměřit 20 km při jízdě s čistě elektrickým pohonem s největší rychlostí 5, po asfaltové silnici i po mírných kopcích. Připomínáme, test byl zcela bez šlapání a bylo venku o něco chladnější počasí, takže kapacita klesala rychleji. Při testu s využitím asistence pedálování baterie vydržela ale až 32,5 km, při rychlostech 4 a 5, které jsme střídali.
Co chválíme je fakt, že baterii nevyplilo, s čím mají problémy některé elektrické koloběžky od Laotie nebo X-Tron, a motor při nižší kapacitě jen slaběji zabíral. Dá se pak v pohodě došlapat i několik km v případě slabé kapacity baterie a motor bude pořád chvíli zabírat.
Pokud by byla zvolena klidnější jízda s rychlostí kolem 25 km/hs využitím asistenčního režimu, tak reálný dojezd zřejmě stejně nedosáhne deklarovaných 80 km od výrobce, ale reálných bude přibližně takových 40 - 50 kilometrů.
Přehazovačky a brzdy
Přehazovačky od Shimano, které najdeš úplně všude, už mají svůj standard a není třeba je popisovat. Dostupných je však pouze 7 rychlostí, což toto kolo řadí spíše k využití do města či do vesnice pro pomalou jízdu. Už při rychlosti 35 km/h při nejvyšším stupni převodu jsme museli opravdu rychle kmitat nohama. Při nejvyšší rychlosti na rovině se šlape v podstatě do prázdna.
Značka Tektro poskytla Engwe kvalitní mechanické kotoučové brzdy. Ty je ze začátku třeba pořádně rozběhat a seřídit, protože nám kotouč nejprve mnul. To jsme opravili povolením dvou šroubů pomocí imbusového klíče, stlačili brzdu na plno a šrouby pak zase zatáhli. Brzdy bychom zhodnotili na konec jako průměrné a občas umí i nepříjemně zapískat.
Pokud bys chtěl objednat toto elektrické kolo, můžeš si prohlédnout i originální video o výrobce, jak jej složit.
závěrečné hodnocení Engwe EP-2 Pro
Na závěr můžeme hodnotit tento skládací elektrický fat bike velmi pozitivně. I když jsme měli problém s nefunkční asistencí při pedálování či dvěma špatně předvrtanými závity při skládání, jsme spokojeni a určitě můžeme Engwe EP-2 Pro doporučit. Jedná se ale spíše o městského společníka nebo kolo pro pohodlnější jízdu. Jelikož má jen 7 převodů při vyšší rychlosti než 35 km/h se šlape do prázdna a “palby” na něm neočekávej.
750 W motor zabírá parádně i do kopců, takže i při náročném terénu se na něm téměř vůbec nezpotíš. Dojezd je slušný a při mírně rychlé jízdě na režimu 3 lze určitě i 40 – 50 kilometrů. Přehazovačka a brzdy jsou standardní kvality a nijak nepřekvapí.
Přesvědčili jsme tě o koupi tohoto elektrického fatbiku? Pokud ano, tak objednávej z oficiálního obchodu, mají ho stále dostupný v EU skladu is nejlepší cenou.
ENGWE EP-2 Pro, oficiální obchod
Expresní doručení z polského skladu bez cla a DPH.
Tento produkt ti bude doručen expresně z lokálního polského skladu. Dodání z Polska většinou trvá 7-10 dní a doručuje kurýr. Při dodání už neplatíš žádné poplatky navíc, žádné clo ani DPH.
Právě jsem ho poskládal a nejde čistě elektrický pohon. Cíze nereaguje na potocení packy přidávání.
There must be a mistake in the article.
Pokud je charger je 5A, který je 5-7 hodin k recharge. Je should be around 3 hours for 12Ah battery.
Perhaps it is 2A charger?