Sezóna elektrických koloběžek je sice už pomalu na konci, ale k nám do redakce se právě dostala novinka od značky Eleglide. Nedávno jsme testovali jeden z elektrických horských kol, který zanechal velmi dobrý dojem. Jaká je elektrická koloběžka Eleglide D1?
Zaujme 500 W výkonem, maximální rychlostí až 45 km / ha dojezdem 70 km. Jaké jsou však jízdní vlastnosti a jaký je reálný dojezd? Dozvíš se v naší podrobné recenzi.
Kde koupit Eleglide D1?
Elektrická koloběžka Eleglide D1 je dostupná u našeho mezinárodního partnera, Geekbuying. Potěší doručení z polského skladu, takže koloběžku stihneš využít ještě během letošního roku. Doručení trvá 2 - 7 pracovních dnů a samozřejmostí je bezplatné dodání bez jakýchkoli poplatků navíc.
Základní parametry ve zkratce
Eleglide D1 | |
---|---|
Rozměry |
v rozloženém stavu: 120 x 57 x 119 cm |
ve složeném stavu: 115 x 21 x 38 cm |
|
Výkon |
500 W |
Maximální rychlost |
45 km/h |
Maximální dojezd |
70 km |
maximální zatížení |
120 kg |
Materiál |
hliníková slitina |
Hmotnost |
27.5 kg |
maximální stoupání |
25 % |
Baterie |
864 Wh / 48 V / 18 Ah |
Doba nabíjení |
9 - 11 hodin |
kola |
10 "x 2.5" off-road pláště |
Displej |
1.38 "LCD |
odpružení |
ano - přední i zadní |
Obsah a kvalita balení
Elektrická koloběžka od značky Eleglide k nám dorazila kurýrem SPS. Kompletní balení je poměrně obtížné, váží téměř 36 kg. Celá krabice byla oblepená žlutou fólií a dorazila bez jakýchkoliv viditelných poškození.
Uvnitř najdeme další kartónovou krabici, v níž je již uložena samotná koloběžka. Ta je umístěna v Polystyren ve složeném stavu. Kromě ní se v balení nachází i sedadlo, nabíječka s EU koncovkou, návod k použití a sada šroubů a klíčů potřebných k poskládání koloběžky.
Balení je přesně takové, jaké si při podobném produktu představujeme. Druhá ochranná krabice a vnitřní polystyreny dostatečně chrání koloběžku před jakýmkoliv poškozením během přepravy.
Skládání koloběžky Eleglide D1
Koloběžka Eleglide D1 nepatří mezi klasické městské koloběžky, jaké najdeš mezi našimi recenzemi. Eleglide D1 je podstatně mohutnější a těžší koloběžka. Váží 27.5 kg a její konstrukce je vyrobena ze slitiny hliníku. Designově se podobá mnohem dražší a výkonnější koloběžky.
Jak jsme již zmínili, koloběžka je v krabici umístěna ve složeném stavu, tedy podobném tomu, jak ji můžeš kdykoliv složit a přemístit, případně uskladnit. Montáž do finální podoby tak není vůbec komplikovaná a zvládne ji každý během několika minut.
Prvním krokem je vyklopení hlavní tyče řízení. To dosáhneš stlačením pojistné páky ve spodní části sklápěcího mechanismu. Tyč řízení po nastavení do správné polohy zapadne do drážek v sklápěcím mechanismu. Řídítka stačí vyrovnat do standardní polohy a přišroubovat displej na své místo pomocí čtveřice šroubů s maticemi. Následně je třeba ještě uchytit zapalování pomocí jednoho šroubu tak, aby pevně drželo na řídítkách.
Posledním, nepovinným krokem je montáž sedadla, která se ke koloběžce dodává. Tyč, do které se vkládá sedadlo je na koloběžce již namontované, ale má nesprávný adaptér dodávané sedadlo. Tento adaptér se však nachází na spodní straně sedadla. Princip tak spočívá v demontáži adaptéru z tyče sedadla a montáži druhého adaptéru, spolu se sedadlem.
Design, kvalita a rozmístění prvků
Design koloběžky Eleglide D1 se nenápadně podobá mnohé jiné čínské koloběžky, ale z našeho pohledu je velmi povedený. Koloběžka je celá černá a působí robustním a kvalitním dojmem. Značka Eleglide uvádí, že koloběžka je určena do terénu, čemuž jsou přizpůsobeny i 8 cm široké 10 "pneumatiky s výrazným dezénem.
Světlá výška koloběžky je přibližně 13 cm, takže nějaký ten terén a vyšší obrubníky by jí neměli dělat problém. Potěší také celoodpružených konstrukce. Vpředu najdeme dvojici pružinových tlumičů. V zadní části se zas nacházejí dva tlumiče, ale bez pružin.
Celkově je pružení relativně tuhé, no funkční. Nerovnosti tlumí koloběžka skutečně dobře, ale přední tlumiče nejsou příliš kvalitní. Při vyšších rychlostech se často při průjezdu nerovnostmi ozývá nepříjemné klepání z předních tlumičů. Zadní nemají takový nechtěný projev.
Vyšších koloběžkáře potěší možnost přizpůsobení výšky řídítek. Nastavit lze v rozmezí přibližně 98 - 123 cm od země. O bezpečnost se starají mechanické kotoučové brzdy, které jsou vpředu, ale i vzadu. Fungují v kombinaci s motorem, který jim pomáhá při brzdění. Tentokrát máme motor umístěný vzadu, což by mělo přinést lepší akceleraci oproti umístění vpředu.
Řídítka mají velkorysou šířku, 62.5 cm. Na nich je upevněn klasický, kruhový LCD displej s průměrem 1.38 ", při kterém se nachází páka pro ovládání plynu. Toto ovládání dobře známe z množství jiných čínských elektrických koloběžek.
Eleglide D1: Osvětlení i směrovky
Na levé straně řídítek se nachází ovladač s třemi tlačítky. Jedno slouží jako klakson, který však není příliš hlasitý a zbylé 2, barevně odlišené ovládají osvětlení a směrovky.
Světlá najdeme nejen vpředu a vzadu, jak je to zvykem, ale i ve všech čtyřech rozích podvozku. Tyto rohové světla slouží i jako směrovky. Bohužel během dne takové směrovky nemají velký význam, protože je vidět jen slabě.
Lepší je to během tmy, kdy toto zajímavé řešení vynikne. Přesto bychom spíše uvítali klasické směrovky v zadní části. Brzdové světlo je umístěno na blatníku, který má mimochodem velmi vkusný design. Svítí dobře a je dostatečně velké. Přední, bílé světlo, se nachází na tradičním místě nad předním kolem. Jeho svítivost je spíše průměrná.
Ovládání a jízdní režimy
K elektrické koloběžce Eleglide D1 se dodává i dvojice klíčů, kterými se aktivuje koloběžka. Pootečením klíče se zobrazí aktuální stav napětí v baterii na malém displeji hned vedle pravé rukojeti.
Pro zapnutí koloběžky je však třeba ještě déle podržet modré tlačítko, které se nachází vedle displeje. Tím se rozsvítí 1.38 "barevný LCD displej. Jeho hlavním prvkem je zobrazení aktuální rychlosti. Najdeme zde však i další užitečné informace jako stav baterie, ujetou vzdálenost zda aktuální jízdní režim.
Modrým tlačítkem pro zapnutí a vypnutí se přepíná mezi jednotlivými zobrazeními - celková ujetá vzdálenost, ujetá vzdálenost od zapnutí, čas, napětí baterie a kód chyby (pokud se nějaká vyskytla). Displej je na pohled hezký, má jemné rozlišení, ale jeho viditelnost venku je poměrně nízká.
K dispozici je trojice jízdních režimů. Ty jsou odstupňovány na základě maximální rychlosti - 20/35/45 km / h. V každém režimu je výkon stejný, jediným rozdílem je maximální rychlost.
Test reálného dojezdu
Výrobce udává dojezd až 70 km na jedno nabití. Drobným písmem pod tímto údajem je však uvedena doplňující informace, že tento dojezd byl měřen při rychlosti 15 km / h za úplného bezvětří a se 70 kg jezdcem. Kdo by však jezdil s takovou koloběžkou maximální rychlostí pouze 15 km / h, kdy i nejslabší režim má maximálku 20 km / h?
My jsme dojezd samozřejmě otestovali při nejsilnějším režimu, ve kterém si užiješ výkon koloběžky naplno. Jezdili jsme po Olomouci a okolních vesnicích, takže jsme se nevyhnuli ani kopcem a nezpevněným cestám. Náš redaktor má hmotnost přibližně 80 kg.
Během naší testovací jízdy jsme měřili ujetou vzdálenost nejen pomocí měřiče na displeji, ale také jsme si spustili sledování aktivity na našem smartphonu přes aplikaci RunKeeper. Jelikož na displeji se nezobrazuje procentuální stav baterie, jezdili jsme dokud nám nezačal blikat poslední z pěti dílků baterie. Podle informace na displeji koloběžky jsme prošli 46 km, ale podle GPS to bylo o něco méně, 39.68 km.
Očekávali jsme slabší dojezd, protože jsme vždy šli maximální možnou rychlostí, podle toho jak to podmínky dovolovaly. Samozřejmě, ve městě na cyklostezkách kde se pohybuje množství lidí jsme museli zpomalit, ale ve vesnicích a mezi nimi jsme jeli stále naplno.
Naše dojmy a zkušenosti z jízdy s Eleglide D1
Od koloběžky Eleglide D1 jsme neměli příliš vysoká očekávání. Přece má výkon "jen" 500 W a cenově jde o poměrně dostupnou koloběžku, která jen mírně přesahuje hranici 500 €. Hned během první jízdy však přišlo milé překvapení, jak dobře tato koloběžka jezdí.
Výkon je zcela dostatečný a bez problémů jsme dosáhli i maximální rychlost 45 km / h, i když podle GPS to bylo o něco méně (přibližně 38 - 39 km / h). Pocit z jízdy však byl perfektní. Koloběžka je díky odpružení a velkým, širokým kolům mimořádně pohodlná při jízdě po asfaltu.
Přestože výrobce ji prezentuje jako koloběžku do terénu, my si to nemyslíme. Lehčí terén sice zvládne a nerovnosti tlumí skutečně dobře, ale při vyšší rychlosti se během průjezdu nerovnostmi ozývá nepříjemné klepání z předních tlumičů. Nerovnosti tlumí dobře, ale mají nepříjemný zvukový projev.
Chválíme i široké řídítka, které se díky tvarovanému gripu drží velmi příjemně. Brzdy jsou efektivní a obě brzdí s asistencí motoru. Při brzdění zadní brzdou však více cítit, že koloběžka brzdí i motorem. Plyn je dobře a plynule ovladatelný a koloběžka má docela dobrou akceleraci. Na maximální rychlost 45 km / h je však nutná delší rovinka.
Sklápěcí mechanismus a sedadlo
Sklopení koloběžky sestává z několika kroků. Jednodušší je to pokud nepoužíváš sedadlo. V takovém případě stačí sklopit řídítka potáhnutím pojistek ve směru znázorněném šipkami a také odjistit pojistku za předním kolem v sklápěcím mechanismu. Následně se hlavní tyč řízení sklopí.
Pokud je na koloběžce sedadlo, to je třeba také sklopit pomocí páky pod sedadlem, čímž se sklopí sedací část. Dále je však třeba odjistit pojistku pro sklopení celé tyči spolu se sedadlem. Takto sklopené sedadlo však překáží hlavní tyči řízení ve složeném stavu, proto je potřeba ním ještě mírně pootočit, tak aby nepřekáželo. Tento proces se sedadlem je tak mírně zdlouhavý.
Mírným negativem je vůle, která se po krátké jízdě objevuje v řídítkách. Je to však daní za možnost sklopit obě strany řidítek k hlavní tyči. Pevné řídítka by byly stabilnější, ale při takové šíři by nebyla sklopená koloběžka příliš kompaktní.
Baterie a nabíjení
Eleglide D1 má 864 Wh / 48 V / 18 Ah baterii. V nabitém stavu má napětí 55 V. Baterie je uložena ve spodní části, kde je chráněna konstrukcí podvozku. Při nárazu na příliš vysoký obrubník nebo nějaký ten kámen je baterie dobře chráněna.
Výrobce udává délku nabíjení na úrovni 9 až 11 hodin. My jsme koloběžku nabíjely z téměř úplně vybitého stavu do 100% přesně 8 hodin a 20 minut. Nabíječka má výstup 54.6 V a 2 A. Nabíjecí konektor je umístěn pod předním rohovým světlem na pravé straně a je chráněn gumovou krytkou.
Eleglide D1: Závěrečné zhodnocení
Elektrická koloběžka Eleglide D1 nás velmi příjemně překvapila svými jízdními vlastnostmi. Díky širokým kolům a odpružení je jízda mimořádně pohodlná. Potěší také kotoučové brzdy vpředu i vzadu a solidní dojezd. Během našeho testu jsme přešli na jedno nabití až 40 km při nejsilnějším režimu.
Mezi nedostatky řadíme vůli v řídítkách, která je způsobena sklápěním a také přední tlumiče, které klepou při průjezdech nerovnostmi při vyšších rychlostech. Celkově však jde o výbornou koloběžku, která nabízí skvělý poměr ceny a výkonu. Pokud hledáš elektrickou koloběžku, která je výkonnější od klasických městských koloběžek a nechceš investovat příliš mnoho peněz, Eleglide D1 je výbornou volbou.
Pokud jsme tě naší recenzí přesvědčili o koupi Eleglide D1, tak ti doporučujeme, jak jsme na začátku zmínili, internetového prodejce Geekbuying. Z EU skladu se nemusíš bát žádného DPH a cla a balík ti přijde velmi rychle do pár pracovních dnů.