ADO A20 je elektrický skládací kolo, který jsme měli možnost otestovat. Jde o novinku od značky ADO (A dece Oasis). Nabízí 350 W motor, dobrý dojezd a maximální rychlost 35 km / h.
V redakci jsme ho podrobně otestovali a využíváme ho už několik týdnů. Podělíme se s našimi zkušenostmi při jeho používání, dozvíš se, jaký má reálný dojezd a jaké jsou jeho přednosti, ale i nedostatky.
Kde koupit ADO A20?
Elektrické skládací kolo ADO A20 je momentálně dostupné u jednoho z našich nejoblíbenějších mezinárodních prodejců, Banggood. Potěší dostupnost v českém skladě, odkud ti bude doručen v průběhu 2 - 7 pracovních dní od odeslání. Balík ti přiveze kurýr bez jakýchkoli celních poplatků nebo DPH.
ADO A20+
Obsah balení
Kolo ADO A20 je dodáván v kartonové krabici se základním popisem jeho vlastností a parametrů. Tato krabice bohužel není chráněna žádnou další krabicí, ani fólií, proto byla v našem případě jemně zdeformovaná na několika místech. Kolo je uvnitř ale dobře chráněn, takže nebyl nijak poškozen během přepravy.
Krabice je poměrně velká a váží téměř 26 kg. Kolo je uvnitř složen pokud jeho poskládání se dodává přehledný návod s ilustracemi. Celý rám je chráněn pěnovou výztuhou, která je přichycena na více místech plastovými, stahovacími páskami.
Žádné kovové části se tak o sebe neotírají, čímž nedojde k poškrábání rámu. Balení sestává z více komponent, které je třeba poskládat dohromady. Najdeme zde hlavní rám kola s koly, složený na polovinu, řídítka, pedály, sedadlo a stojan. Co se týče příslušenství, v oddělených krabičkách nebo fóliích jsme dostali malou pumpu, stojan pro smartphone a potřebné šrouby is klíči.
Balení tak obsahuje úplně všechno, co k montáži potřebujeme.
První dojem, kvalita zpracování a skládání bicyklu
Na první pohled vypadá kolo velmi kvalitně a pevně. Design hodnotíme také pozitivně, vše je elegantní černé. Hned po rozbalení jsme začali s montáží, se kterou nám pomohl přibalený návod. Ten obsahuje i ilustrace, takže celý proces se zdá jednoduchý.
V prvním kroku jsme spojili rám v kloubu, kde se spojuje baterie s konektory. Zde přišlo mírné zklamání, jelikož jednotlivé piny do sebe naprosto přesně nepasují, a tak jsme pro složení rámu museli jemně nadzvednout baterii zatlačením zespodu v místě, kde se vkládá do baterie klíč. Následně se spoj zajistí pojistkou v podobě malé páky.
Dalším krokem bylo uchycení řidítek. To už bylo jednoduché. Stačilo vložit tyč řízení na své místo na základě značek vyznačených na jednotlivých dílech a spojit je přibalenou šroubem. Náklon řídítek lze přizpůsobit podle vlastních preferencí. Stačí odemknout páku uprostřed řidítek a nastavit si sklon řidítek podle sebe. Nechybí ani nastavení výšky řídítek.
Sedadlo se vkládá a upevňuje stejným způsobem, jak jsme zvyklí z běžných kol. Jedním z posledních kroků je přichycení sklápěcích pedálů, které se šroubují v příslušném směru - levý pedál proti směru hodinových ručiček a pravý pedál ve směru hodinových ručiček.
Posledním krokem bylo upevnění stojanu do zadní části pomocí dvojice šroubů. Zde nastal problém, protože závity na rámu jsou o něco větší než šrouby, a tak je třeba šrouby uchytit z opačné strany maticemi, které jsme ale v balení nenašli. Matice jsme tak museli dodatečně dokoupit.
Celý proces montáže jsme zvládli velmi rychle a nebýt zmíněných nedostatků, vše by bylo perfektně jednoduché a ještě rychleji. Kolo byl okamžitě po sestavení připraven k jízdě a baterie byla nabita přibližně na 70%. Držák na smartphone je plastový, ale s přiloženou gumičkou smartphone udrží. Osobně ale preferujeme kovové držáky, které mají kvalitnější úchop.
Kola, brzdy a další komponenty
Jelikož jde o skládací kolo, tomu jsou přizpůsobeny i jeho rozměry. Kola mají rozměr 20 x 1.95 ” a pláště jsou zesílené, díky čemuž by měly být odolnější. Dezén je dostatečný i do lehčího terénu a kolo se řadí do kategorie cross-country. Nechybí ani blatníky vpředu i vzadu, které je však třeba po několika jízdách mírně utáhnout.
ADO A20 je vybaven klasickými kotoučovými brzdami s lankem, nejsou hydraulické, ale jejich ovládání je snadné a přesné. Kotouče mají průměr 160 mm. Motor je umístěn v zadním kole a maximální nosnost kola je 120 kg.
Ve střední části se nachází jen jedno ozubené kolo bez přesmykače, ale v zadní části máme k dispozici přehazovačka se 7 rychlostmi. Ten funguje bezproblémově, ovládá se pákou a tlačítkem na řídítkách a je od Shimano.
Kolo je odpružený. Vpředu je umístěna klasická vidlice, která má ale poměrně nízký zdvih, takže při větších obrubníku nebo dírách nemusí postačovat a občas se ozve klepnutí, kdy vidlice narazí na své limity. Pozitivem je ale odpružení sedadla, které je velmi jednoduché, ale účinné. Funguje na podobném principu jako přední vidlice.
Vpředu najdeme i aktivně LED osvětlení, které se zapíná tlačítkem na řídítkách, ale vzadu je umístěna jen červená odrazka. Škoda, že výrobce neumístil standardní LED osvětlení i do zadní části.
Ovládání a LED displej
Elektrický kolo se zapíná tlačítkem vedle LED displeje, který je umístěn na řídítkách. Pro zapnutí je třeba mít vložený klíč ve spodní části baterie, pootočený o 45 °. Pokud chceš kolo někde odparky, jednoduše klíčem pootočí zpět a vybereš ho, čímž se baterie uzamkne.
Displej má úhlopříčku přibližně 2.4 "a je podsvícený. Jeho viditelnost i na přímém slunci je dostačující. Dominantou displeje je zobrazení aktuální rychlosti v km / h. Kromě rychlosti zobrazuje ale i jiné užitečné data, jako ujetou vzdálenost od posledního zapnutí, celkový nájezd, čas aktuální jízdy, stav baterie a aktuální režim. Stav baterie zobrazuje pouze indikátor s pěti dílky, ale spíše bychom přivítali procentní zobrazení.
K dispozici jsou 4 režimy označeny číselně (0 - 3), mezi kterými se přepíná tlačítky + a -. První režim je bez elektrického pohonu, druhý jen mírně pomáhá motorem během šlapání. Plyn se přidává otočným voličem na pravé straně, který je součástí gripu pro pravou ruku. Zajímavé jsou vyšší režimy - 2 a 3 kde už kolo jde na elektřinu i bez pomoci pedálů. Stačí se mírně rozjet na začátku, a pak už jen přidávat plyn. Režim 2 umožňuje dosáhnout maximální rychlosti okolo 20 km / ha poslední režim je nastaven na 25 km / h.
Maximální rychlost je však možné navýšit až na 35 km / hv speciálním režimu, do kterého se dostaneš současným stisknutím tlačítek + a - po dobu několika sekund. Následně se tlačítkem pro vypnutí přepneš do módu P08, ve kterém se nastavuje maximální rychlost. Tlačítkem + jsme si ji navýšili na 35 km / h. Nejde tak o žádnou úpravu, kterou bychom ztrácely záruku, protože toto navýšení rychlosti prezentuje samotný výrobce.
Vedle displeje se nachází ještě ovládání předního světla a houkačky. Vedle něj je umístěn USB port, díky kterému si můžeš dobít smartphone během jízdy kolem. Jde o zajímavou vychytávku, ale doporučujeme zakoupit si kvalitnější držák pro smartphone, než je ten v balení.
Pohodlí jízdy a naše postřehy
Jízda na elektrickém kole ADO A20 je docela příjemná a pohodlná. Odpružení postačuje pro jízdu ve městě nebo iv lehkém terénu. Přizpůsobení výšky sedáku i řidítek jsou také dostatečné. O něco horší je to při rychlosti 35 km / h, kde jízda již není příliš pohodlná, pokud často procházíš různými výtluky na rozbitých chodnících. Nejlépe se nám proto jezdilo po běžných silnicích a cyklostezkách.
Jak jsme již zmínili výše, zdvih přední vidlice není nejlepší, proto v těžším terénu přední kolo často narazí na své limity a při maximálním zatlačení se dotýká blatníku, což způsobuje nepříjemné zvuky a otřesy vedoucí do řídítek. Kolo ale není určen do těžšího terénu.
Dalším nedostatkem, který mohou pociťovat lidé s většími rukama je umístění plastové části s tlačítky pro ovládání LED světla a houkačky. To je umístěno zcela těsně u levého gripu, takže nám se občas stávalo, že jsme palcem levé ruky narážely při přechodu nerovnostmi do této části, čímž jsme přišli k menším odřeninám.
Klakson je dostatečně hlasitý a doporučujeme jej používat s rozvahou a ohleduplností zejména vůči chodcům. Pokud jdeš někomu od zad a použiješ tento klakson v těsné blízkosti lidí, snadno je vystrašil, protože je skutečně hlasitý.
Slušný dojezd na jedno nabití
Co se týče dojezdu, výrobce udává maximální dojezd na úrovni 80 km. Neuvádí ale, za jakých podmínek byl tento dojezd měřen. My jsme kolo testovali s jezdcem o výšce 185 cm s váhou 78 kg. Dojezd jsme testovali nejdříve při maximální rychlosti 25 km / h, protože i tato rychlost je mnohým dostačující. S kolem jsme jezdili po městě, většinu času po rovině nebo jen v mírných kopcích.
Využívali jsme jen elektrický pohon, bez dodatečné pomoci pedály a celkově jsme dosáhli dojezd 36.2 km. Během tohoto měření jsme si zapnuli i sledování aktivity v smartphonu, který naměřil délku jízdy 34.4 km. Jelikož displej kola nezobrazuje procentuální stav baterie, jezdili jsme až do úplného vybití, kdy nám zmizely všechny dílky v symbolu baterie.
Druhý test maximálního dojezdu na jedno nabití jsme uskutečnili po odblokování maximální rychlosti na 35 km / h. Znovu jsme si zapnuli i sledování aktivity v smartphonu a jezdili jsme pouze na elektrický pohon. Po vybití nám displej bicyklu zobrazoval údaj 31.1 km. Aplikace v smartphonu naměřila 29.61 km.
Při obou testech jsme jeli téměř stejnou trasu a maximální dojezd při 35 km / h snížil jen o 5 km. Výrobcem udávaný dojezd 80 km je tak samozřejmě bez asistence pedály nedosažitelný, což se však dalo očekávat.
nabíjení baterie
ADO A20 disponuje 36V 10.4 Ah baterií, která se nachází v rámu kola. Baterie je vyjímatelná a nabíjet ji můžeš v kole nebo i samostatně, po vyjmutí. Konektor pro nabíjení se nachází v rámu na opačné straně pojistné páky, kterou se odemyká sklápěcí mechanismus. Zde nám chyběla krytka nabíjecího portu, takže se do něj snadno dostanou nečistoty.
Jelikož kolo má certifikaci IPX5, měl by být odolný vůči stříkající vodě. Právě proto jsme očekávali, že nabíjecí port bude zatěsnění. Dodávaná nabíječka má výkon 84W, napětí 42V a nabíjecí proud 2 A. Nabíjení z úplného vybití do plna trvá téměř 6 hodin.
ADO A20: Závěrečné zhodnocení
ADO A20 je velmi zajímavý skládací, elektrický kolo. Jezdilo se nám s ním příjemně a pohodlně. Odpružení sedadla je skvělým pozitivem, které přidává na komfortu jízdy. Kolo je ideálním společníkem na přesun po městě, ale zvládne i lehčí terén v podobě lesních a polních cest.
Oceňujeme možnost zvýšení maximální rychlosti na 35 km / ha dobrý dojezd na jedno nabití. Menším negativem je ne zcela dokonalý systém sklápění a nekvalitní uchycení blatníků.
ADO A20+
Pokud tě zajímá cokoli jiného, co jsme v recenzi nezmínili, neváhej nás kontaktovat prostřednictvím komentářů pod článek nebo prostřednictvím sociálních sítí.