Od 1. srpna 2024 vstoupily na Slovensku v platnost výrazné změny v povinném smluvním pojištění (PZP), které se dotýkají i některých malých elektrických vozidel.
Pokud vlastníš elektrické kolo nebo koloběžku, určitě tě zajímá, jestli se tato nová pravidla týkají i tebe. V tomto článku se podíváme na to, co se změnilo a na co by sis měl dát pozor.
Jaké změny přinesl nový zákon?
Podle nových pravidel musí mít PZP každé vozidlo s konstrukční rychlostí vyšší než 25 km/h nebo takové, které váží více než 25 kg a dosahuje rychlosti nad 14 km/h. To znamená, že povinnost pojištění se vztahuje zejména na výkonnější elektrické koloběžky, segwaye a elektrické vozíky.
A co elektrická kola? Zde nastává zmatek, protože některé pojišťovny zahrnuly do PZP i ty, čímž zmátly mnohé majitele.
Jak to je s PZP pro elektrická kola?
Pojišťovny nabízejí PZP na základě 2 parametrů: rychlosti a hmotnosti. Pokud tvůj e-bike přesahuje hmotnost 25 kg nebo má rychlost nad 25 km / h, může se stát, že ho budeš muset pojistit.
Například pojišťovna UNIQA nabízí PZP pro těžší a rychlejší elektrické koloběžky a také e-kola. Allianz zahrnuje do svého PZP i e-tříkolky a jiná malá elektrická vozidla bez evidenčního čísla.
Problém však nastává právě u hmotnosti, kdy se většina e-biků nachází těsně nad nebo pod hranicí 25 kg. Mnohdy mají pouze pomocný elektromotor s omezovačem.
Jak to vidí úřady?
Ministerstvo financí, které legislativu připravilo, tvrdí, že PZP platí pro všechna vozidla splňující uvedené parametry, bez ohledu na jejich kategorii. Ministerstvo dopravy se k tomu nevyjádřilo a odkazuje se na Ministerstvo financí.
Podle zjištění portálu openízech.seznam.sk, Policie SR považuje za motorové vozidlo to, které má konstrukční rychlost nad 25 km / h nebo hmotnost nad 25 kg při rychlosti více než 14 km / h. Pokud tvůj e-bike tato kritéria splňuje, možná budeš potřebovat pojištění.
Co říká Evropská unie?
Podle směrnic EU a rozhodnutí Soudního dvora kola s pomocným elektrickým motorem, která jsou primárně poháněné pedály a motor jen asistuje, jsou osvobozeny od povinnosti pojištění a poznávací značky. To znamená, že pokud tvůj e-bike funguje hlavně jako šlapací, může být z této povinnosti vyňat.
Jak na to reagují majitelé?
Mnozí majitelé jsou zmateni a nejsou si jisti, zda pojištění opravdu potřebují. Přestože pojišťovny nabízejí PZP za různé ceny (dle našeho průzkumu v rozmezí 25-35 € ročně), rozhodující je, zda je motor považován za hlavní zdroj pohonu nebo jen pomocný. Dej si pozor, abys měl jasno v tom, co platí pro tvůj typ e-kola – i když jsou aktuální pravidla nejasná.
Co dál?
Kvůli zmatkům s nedostatečně jasným zákonem se očekávají další diskuse mezi úředníky, takže na jednoznačné a jednotné stanovisko si ještě budeme muset počkat. Myslíme si však, že je podstatné řídit se pravidly, která si stanoví Policie SR, jako kontrolní orgán rozdávající i samotné pokuty.
Jaké máš zkušenosti s PZP pro elektrická kola ty? Sleduj web China Planet a určitě sleduj i naši facebooková stránka, skupinu Vše z EU skladů a odebírej náš Telegram, kde dennodenně přidáváme nejlepší nabídky a kupóny z Číny.