Elektromobilita nabírá poslední roky na popularitě, zejména díky rychlosti a praktičnosti ve větších městech, kde jsou na denním pořádku zácpy. Letos to umocnil ještě víc fakt, že pohonné hmoty jsou extrémně drahé a lidé hledají alternativy. Velmi oblíbeným dopravním prostředkem jsou zejména elektrické koloběžky. No pro jejich majitele nemáme nejlepší zprávy, protože se chystá povinné pojištění pro koloběžkáře.
Zde najdeš také koloběžky do rychlosti 25 km/h
Problém s narůstajícím počtem koloběžek
Se stoupajícím počtem elektrických koloběžek na cestách bylo jen otázkou času, kdy se přistoupí na nějakou regulaci či právě povinné pojištění. Jak informuje portál seznam.sk, problematické byly nehodové a škodové události, kde v drtivé většině případů elektrokoloběžky neměly uzavřeno žádné povinné smluvní pojištění, jako je tomu u aut. Potom bylo řešení nehody s pojišťovnou velmi problematické. Tímto časem však už brzy odzvoní.
Jízda s elektrickou koloběžkou je přitom již nyní regulována zákonem o silničním provozu, kdy vozidlo s přídavným motorkem může na chodníku jezdit jen rychlostí chodců a na silnici musí dodržovat platná pravidla silničního provozu. Navíc, takové vozidlo smí řídit pouze osoba starší 15 let.
Portál seznam.sk upřesnil i rychlostní omezení elektrokoloběžek, při kterém je již nutné řidičské oprávnění:
„Pokud schvalovací orgán zařadí koloběžku do kategorie L, například. L1 s největší konstrukční rychlostí vyšší než 25 km, v takovém případě by již její řidič musel být držitelem řidičského oprávnění AM,“ řekla Denisa Bárdyová z Policejního prezidia.
Mnoho elektrických koloběžek má kvůli této regulaci, kterou má několik států EU, omezovanou maximální rychlost, i když jejich výkon dokáže dosáhnout mnohem větší rychlosti. Takové koloběžky zvyknou mít na boku platformy nalepenou i nálepku, že splňují normu. Existuje však možnost odemknout vyšší rychlost s tím, že elektrokoloběžka má stále rychlostní režim do 25 km/ha tak splňuje regulaci.
Kdo je viník při nehodě s koloběžkou?
Počet nehod koloběžkářů s chodci či auty stále přibývá a množství lidí stále neví, kdo odpovídá za škodu v případě takové události. Portál opoisteni.sk informuje, že v případě nehody elektrokoloběžky a chodce na chodníku, kde je viníkem její řidič, plně odpovídá za škody uživatel koloběžky. Stejně to je iv případě nehody elektrokoloběžky s autem, je-li viníkem nehody uživatel elektrokoloběžky.
„V případě, že majitel koloběžky má uzavřeno pojištění domácnosti v rámci pojištění odpovědnosti příslušníků domácnosti má pojištěné i škody na zdraví či majetku, které způsobí svou jízdou. Škodu v takovém případě za něj uhradí pojišťovna,“ pro portál seznam.sk řekl Pavol Pastír z oddělení pojištění odpovědnosti UNIQA pojišťovna.
Pavel Pastýr upřesnil fakt, že v případě, pokud se jedná o špatný technický stav elektrokoloběžky a ten nebyl zjevný pro uživatele koloběžky, v tom případě již plnění škod jde na stranu majitele nebo provozovatele těchto elektrických koloběžek. Zde je třeba si dávat pozor zejména u půjčovaných elektrokoloběžek, jako např. Bolt.
Velmi nehezké video, které zachycuje nehodu koloběžkáře a automobilu pochází ze sousedního Česka. Na vině je koloběžkář, protože ten nedal přednost jedoucím vozidlům.
Povinné pojištění pro koloběžkáře od roku 2024
Majitelé elektrických koloběžek s rychlostí větší než 25 km/h budou muset myslet od roku 2024 na novou povinnost, kterou schválil Evropský parlament. Povinné pojištění se bude týkat i koloběžek s rychlostí větší než 14 km/h a zároveň váhou přesahující 25 kg.
„Novinka by měla začít platit o necelé dva roky, nejpozději od 1. ledna 2024. Podle nařízení se bude povinnost týkat všech elektrických koloběžek a také segwayů s rychlostí přes pětadvacet kilometrů za hodinu. Povinnost se týká i majitelů koloběžky, která dosáhne rychlosti přes čtrnáct kilometrů a zároveň váží nad pětadvacet kilogramů,“ napsal finsider.sk.
Nové povinné pojištění se netýká elektrických kol, ale to neplatí pro všechny země EU. Například Německo a Francie tuto povinnost zavedou i pro elektrokola a pokud se budou chtít Slováci na nich v těchto zemích převést, budou si je muset pojistit.
Ceny pojištění mohou být na začátku vysoké
Finanční analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik pro portál finsider.sk uvedl, že ceny pro pojištění elektrokoloběžek budou pojišťovny vyhodnocovat na základě dosavadních statistik škodních událostí a způsobených průměrných škod.
„Cena za samotné PZP na elektrokoloběžky bude záležet i na tom, co všechno bude dané pojištění krýt. Obecně, pokud se budeme bavit jen čistě o odpovědnosti za škodu způsobenou při vedení elektrokoloběžky, pojistné by podle mě na začátku nemělo přesáhnout 50 eur ročně,“ uvedl ředitel divize neživotního pojištění z Finportalu Štefan Fajnor.
Co si myslíš o této regulaci ty? Vyjádři nám svůj názor v anketě, případně zanech komentář pod článkem.
Mě by jen zajímalo, jestli budou mít i majitelé lesů pojištěné srnky a jeleny. Neboť kdo mi přeplatí škodu, když mi vběhne srnka pod kola?